Tento článek vznikl na žádost www.spartaky.cz.
Jeho jádro a hlavní fotografie dodal Dušan, majitel Felicie. Když Ťunťa, pro změnu majitel 450ky, článek četl, napsal mi, že by stálo za to doplnit jej o jim připravované podobné odborné povídání. Protože to vše je zajímavé a oba odvedli kus pátrací práce, stačilo jen provést grafickou a redakční úpravu a ...
Úvod
Takováto pojednání jsou vždycky trochu ošemetná, při jejich psaní je totiž potřeba porovnávat vždy údaje z několika, pokud možno nezávislých zdrojů a žádný zdroj nepodcenit, ale ani nepřecenit.
Nemá smysl tvrdit, že něco je TAK a TAK, protože je to uvedeno v katalogu a proto to ani JINAK být nemůže. Je třeba si také uvědomit, že v daných podmínkách centrálně plánovaného hospodářství nebylo vždy dostupné to, co dostupné být mělo, a tak se občas muselo na vyráběné vozy montovat zrovna to, co bylo k dispozici, tedy co zrovna výrobce dodal nebo co bylo na skladě. Typickým případem jsou disky kol.
A naopak, když je např. něco „podezřelého“ uvedeno v katalogu, tak to tam může být uvedené i z jiného důvodu, než je tisková chyba. Navíc žádná pravda není definitivní, zvláště s tak velkým časovým odstupem, který nás o éry výroby těchto vozů dělí. Takže autoři uvítají Vaše věcné a faktické připomínky a upozornění na chyby či nepřesnosti.
Upozorňujeme, že článek nezachází do absolutních detailů, v tomto případě by byl podstatně delší. Spousta dílů, hlavně mechanických, přejatých od typů Spartak a Octavia, se totiž měnila analogicky se změnami prováděnými u těchto typů. Časové údaje jsou doplněny i o čísla sérií, ne všechny změny totiž probíhaly vždy k počátku kalendářního roku.
Vše to začalo prototypem Spartaka bez střechy. (Jediný kus z roku 1956 označovaný jako Škoda 440 Roadster. Karoserie neměla dosud definitivní tvar, záď odpovídala sériovým vozům škoda 440, přední maska a palubní deska byly atypické, zatímco rám čelního okna s panoramatickým sklem a dveře s okny ve spouštěcích rámečcích se již značně podobaly pozdějšímu typu 450. Neplést se Spartakem „laminátem“.) Sériové provedení neslo název Škoda 450 (od roku 1957-1959) a později Felicia (od roku 1959-1964).
Často se opomíjí zkušební série 10ti vozů z roku 1957. Vozy odpovídaly svým provedením vozům Š440 23. série, jako charakteristický znak měly dva stěračové motorky a tomu odpovídající motorovou stěnu a ruční brzdu vedenou trubkou, nikoliv přes kladku. Od pozdějších vozů se rovněž odlišovaly např. jiným uspořádáním výztuh karoserie a v drobnostech se lišily i mezi sebou navzájem. Byly však všechny dodány zákazníkům, v podstatě jako sériové vozy. V dalším textu se zaměříme hlavně na vnější a vnitřní rozdíly viditelné bez demontáže.
450ky převzaly kompletní podvozek od Spartaka, tj. vepředu měly příčné listové pero a pákové tlumiče. Také uložení karoserie bylo identické.
Vinuté pružiny byly charakteristickým znakem předních náprav podvozků Felicií a Octavií a Felicie se montovaly na podvozky se změnami modelů současně vyráběných Octávií.
Z hlediska těchto stránek by hlavním rozlišovacím znakem pro určení zda je to Felicia, nebo ještě 450ka, mohla být právě přední náprava. Není tomu tak vždy. Modernizace a předělávky nejednu 450ku poznamenaly natolik, že je z ní Felicia na první i druhý pohled. Teprve štítek, nebo dále popisované pevné díly konstrukce karosérie mohou napovědět více o historii "určité Feldy", která je vlastně Spartakem.
Základní tvar karosérie zůstal po celou dobu výroby 450tek i Felicií beze změn. . Měnily se masky chladiče, tvar vybrání pro nápravnici, tvar výztuhy přístrojové desky,výztuhy prahů a kufru, nástavce zadních blatníků, tzv. křidélka a tvar i umístění nalévacího otvoru palivové nádrže. Motory s obsahem 1089 a později 1221 ccm (Felicia super od r. 1962, 13. série) ve dvoukarburátorovém provedení byly opatřeny odlévanou hliníkovou olejovou vanou, pro lepší chlazení žebrovanou. Motory s touto vanou měly objem olejové náplně cca 3,5 l místo 2,9 l u vozů s plechovou lisovanou vanou. Vozy Felicia super se však dodávaly i s motory osazenými jedním karburátorem, totožnými s motory z vozů Škoda Octavia super stejných sérií.
Masky: V letech 1957-1960 na 450ce i Felicii byla maska zvaná „ŽRALOK“. Několik (neví se kolik) prvních vozů z roku 1957 odlišnou (v horní partii rámečku), ale poslední dva vozy z r. 1957 již měly masky jako vozy z roku 1958. V knížce J. Gerega je v tom trošku chaos. Fotografie 450ky z roku 1957 je prezentována na jedné stránce jako r.v.1957 a hned na další jako r.v. 1958 (!). Změny během pozdější sériové výroby doznaly pouze svislé okrasné lišty mřížky. Vozy Škoda 450 a také Felicia 1.-4. série (1959) měly tyto lišty s průřezem tvaru U
a vozy Felicia 5.-8. série (1960) s průřezem trojúhelníkovým s mírně odlišným uchycením na mřížku (a z lepšího materiálu).
Od roku 1961-1964 kopírovaly masky Felicií modely Octavia.
Nárazníky:
Všechny 450tky a také Felicie 1. série měly nedělené přední i zadní nárazníky. Zhruba od II. čtvrtletí roku 1959 se montovaly pouze dělené nárazníky. Obojí provedení odpovídalo současně vyráběným vozům Spartak a Octavia.
Světla:
Všechny 450tky stejné jako Spartak, to je přední světla s kšiltem a zadní oválné třížárovkové s celočervenými sklíčky. Pod světlem pouze hliníková lišta. Felicia dostala již modernější přední světla jako Octavia, které zůstaly až do konce výroby. Zadní světla byla na ročnících 1959-1960 oválná, ale pouze dvoužárovková s oranžovočerveným plastovým krytem (vozy pro USA měly dvoužárovkové svítilny celočerveného provedení). Pod světly přibyla oválná odrazka v liště. Od roku 1961 se podle katalogu montovaly mírně odlišné odrazky s odlišným katalogovým číslem. Toto však nebylo striktním pravidlem, hlavně v přechodném období, kdy se montovalo provedení, které zrovna výrobce dodal. Na některých vozech z přelomu let 1959-60 se objevily i odrazky stejného oválného tvaru, ale bez špičatých konců. Od ročníku 1961-1964 jsou montována větší zašpičatělá koncová světla uzpůsobená na výše zmíněné nástavce zadních blatníků (křidélka). Mají plastové kryty oranžovo-červené barvy, u vozů určených pro export do USA opět jen v celočerveném provedení. Tím dochází i ke změně umístění a tvaru nalévacího otvoru nádrže z horního kulatého na boční obdélníkový. Oválné odrazky zůstávají až do konce roku 1962. Od roku 1963 jsou nahrazeny kulatými. (pouze po jednom kuse na každé straně a ne dvojicí, jak je občas vidět.)
Zrcátka:
Vnitřní zrcátka se montovala až na Felicie od 9. série (1961). K vnějším je známo zatím následující: V období montáže těchto vozidel nebyla montáž vnějšího zrcátka u nás nařízena vyhláškou. 450ky a Felicia 1.-8. série (1959-1960) však vnější zrcátka měly, montovala se standardně, také proto, že se vnitřní zrcátka nemontovala, hlavně z důvodu velmi omezené účinnosti při natažené plátěné střeše (vnitřní zrcátka typů Spartak a Octavia měla krátké tyčky). Zrcátka odpovídala novějšímu provedení zrcátek na exportní spartaky popř. na spartaky pro tuzemsko podle doplňkové výbavy.
Takže na autech je vidět buď to, co dodala fabrika nebo si zákazník dodatečně sehnal a vyměnil, třeba po poškození, nebo u křídlatých Felicií dosadil či za příplatek nechal dosadit, ještě jako "dobové" anebo dodělávky a la Škoda 100. Vnitřní zrcátka se samozřejmě také dosazovala, ne však za příplatek výrobcem, ale buďto v servisech, nebo si je majitelé montovali sami. Mototechna dokonce prodávala zrcátka shodné konstrukce jako u Spartaků, ale s delší tyčkou.
K tomu, co dodávala fabrika asi tolik: 450ky a Feldy byly samy cenově výše, než Spartaky a Oktávky. Tudíž i doplňková výbava toto zohledňovala, dá-li se to ovšem u vcelku chudé nabídky říci. U sériových vozů Škoda 450 a Felicia 1959-1960 byla, jak zmíněno výše, standardně dosazována vnější zrcátka kulatá chromovaná na straně řidiče. Plastové ne (ani vnitřní). Stylově a vzhledově ani moc neseděly. U r. 1957 nelze tvrdit s určitostí, neexistují fotky všech 10 vozů, ale na těch, co jsou, chromovaná zrcátka byla. Vidno i hromadně na fotce v Geregovi na str. 30 dole. Plasťáky jsou tudíž u 450ek nejspíš passé. Některé exporty měly zřejmě na přání vnější zrcátka montována i oboustranně (přes malé zadní okno v plachtě vlastně není vidět.). Umístění zrcátek bylo v přední části obliny, poblíž zadní hrany přední kapoty, občas i na boku obliny vedle rámu okna, tam to není jednoznačné ani z fabriky. Ale na blatníky je fabrika nedávala. Od roku 1961 byla vnější zpětná zrcátka montována pouze jako doplňková výbava, od 17. série (1963) pak byla tato zrcátka v novějším provedení, ale opět kulatá, chromovaná. Zpětná zrcátka na pravou a levou stranu se lišila.
Vnitřní zrcátka byla na Feliciích r.v. 1961-1964 odlišné konstrukce od Octavií, obdélníková, s delší tyčkou a s lampičkou.
|