
Main Menu

Uživatelé
 Welcome Anonymous
Membership:
 Latest: TomOndrc
 New Today: 0
 New Yesterday: 0
 Overall: 3562
People Online:
 Members: 0
 Visitors: 34
 Bots: 1
 Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!

Select Language

Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Škubání spojky
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
giancarlo
SPARTAKOVEC


Joined: Mar 11, 2011 Posts: 192 Location: Prievidza, Slovensko |
Posted: Tue Jun 20, 2017 6:03 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Mozno blba otazka ale kto je Jirouš ? Je z Číny?
|
|
Back to top |
 |
technocrat63
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 07, 2011 Posts: 94 |
Posted: Tue Jun 20, 2017 7:12 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
www.1203.cz/
|
|
Back to top |
 |
sagemcr
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 30, 2005 Posts: 808 Location: Praha 6 |
Posted: Tue Jun 20, 2017 7:46 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
nejspíš jo protože mi to tvrdil ten bloňďák..
_________________ ---------červík----------- 1957 -------
--------Liduška---------- 1939 -------
---------Funík------------ 1998 -------
--------Zeleňák---------- 1999 -------
--------Favo-------------- 1990 -------
|
|
Back to top |
 |
Jan75
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 29, 2011 Posts: 258 |
Posted: Tue Jun 20, 2017 10:29 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Moje zkušenost se zde řešenou Čínskou lamelou: V provozu dvě sezóny, najeto 8500 km. Celková síla s obložením 9,5 mm. První rok funkce bez problému, bez škubání, klidný záběr.
V loni už jsem musel dvakrát seřizovat krok pedálu, při rozjezdech už bylo znát lehké poškubávání, ke konci sezóny už to škubalo při rozjedu jako původní spojka.
V zimě jsem vyndal převodovku, kvůli GO. Tak jsem vyndal přítlačák, v setrváku dvě polévkové lžíce otěru černých "sazí", lamela měla sílu 7 mm. Toto zeslabení bylo částečně otěrem, částečně "pružným" plechem mezi obložením, který už nepružil, byl rovný, takže obložení leželo na sobě.
Torzní tlumení s docela slušnou vůlí. Takže se nedivim, že spojka takhle zase škubala.
Podařilo se mi sehnat original lamelu Sachs a ta funguje absolutně bez problému a bez jediného škubnutí. Provedením a materiálově je úplně někde jinde.
Sehnat dobrou lamelu je problém, takže bych nechal nanýtovat na původní lamelu nové moderní obložení, firem co to renovují je dost. Do zásoby jsem si jednu nechal udělat, výjde to na 490 Kč. Do té čínské bych už nešel. Je to můj nároz a zkušenost s touto jednou lamelou.
H.
_________________ Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
|
|
Back to top |
 |
MiHa
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016 Posts: 190 Location: Praha 4 |
Posted: Tue Jun 20, 2017 1:21 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Jan75: to máš asi nějakou jinou, ta, o které píšu a mám ji na autě, má 7mm nová. Najeto na ní mám asi 6 kkm a necuká.
|
|
Back to top |
 |
giancarlo
SPARTAKOVEC


Joined: Mar 11, 2011 Posts: 192 Location: Prievidza, Slovensko |
Posted: Tue Jun 20, 2017 6:53 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
technocrat63 wrote: |
http://www.1203.cz/ |
A jo tak ten nie je z Číny.
Kluci a vy od neho niečo napriamo objednávate? Pozerám že robí aj koncové tlmiče výfuku. A ja stále rozmýšlam že kde to zoženiem pretože moc to na inzercii nefrčí. Mám jeden síce ešte z prvovýroby. Ale nebude stačiť 
Pozerám že som oživil polemiku o lamelách :D. No počkám na tú čínu a uvidíme čo to bude robiť. Som zvedavý
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 853 Location: Pardubice |
Posted: Thu Jun 29, 2017 11:45 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Vracím se po čase k tématu "hypersuperspojka" (= spojka s talířovou přítlačnou pružinou). Přestože jsem ortodoxním zastáncem originality, tak "to, co není vidět a může být lepší než originál" plně schvaluji.
Vypracoval jsem tedy vlastní návrh, ideově inspirovaný zdejším fórem, a ten se jal zhmotňovat. Všechny potřebné díly už mám vyrobeny a shromážděny, s výjimkou nové lamely, u které čekám na dodání.
Tímto též velmi děkuji jednomu uživateli fóra, který mi nezištně poskytl hodnoty nutně potřebného rozměru, ke kterému jsem se jinak nemohl dostat...
Překvapivě to je vše celkem jednoduchá záležitost, naopak se divím, proč jsem tuhle myšlenku nezrealizoval už dřív.
Jakmile bude hotovo a (věřím že) zdárně odzkoušeno (snad během prázdnin), dám k dispozici podrobnosti vč. základních rozměrů a postupu práce.
Dva zajímavé závěry - rekonstrukce na nový přítlačák by s přihmouřením oka asi snesla i původní průměr lamely 200 mm; dále se domnívám, že se mi podařilo obejít použití dnes již téměř nesehnatelného spojkového ložiska PLC 24-2 (Š 1203 "nová") s využitím ložiska původního.
|
|
Back to top |
 |
Jan75
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 29, 2011 Posts: 258 |
Posted: Fri Jun 30, 2017 9:06 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Souhlasím plně s felmelem, co se týče rekonstrukce spojky. A držím mu palce, ať se mu daří a spojka funguje jak má! Já se svojí "superhyperspojkou" jsem max. spokojen, rozjezd v jakýmkoliv režimu bez jediného škubnutí.....
_________________ Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
|
|
Back to top |
 |
iztrans
V záběhu


Joined: Jan 28, 2011 Posts: 10 |
Posted: Wed Jul 19, 2017 1:12 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Můj aktuální poznatek s mnooooho let škubající spojkou: na pův. lamelu, ač nebyla sjetá, jsem nechal nanýtovat nové obložení u firmy Kamenský Velké Meziříčí (za 200 kč), seřízeno a spojka ani necukne. Úplná pohádka. Kdybych věděl, jaký to bude rozdíl, udělal jsem to dáááávno.
|
|
Back to top |
 |
MiHa
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016 Posts: 190 Location: Praha 4 |
Posted: Wed Jul 19, 2017 3:24 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
ad iztrans: to je ono, nové obložení má větší koeficient tření, tím se změní zesílení ve zpětnovazební smyčce a posune se rezonanční kmitočet někam jinam - řečeno elektrikářskou analogií, protože škubání spojky není nic jiného, něž rezonance. Výměnou obložení jsi udělal totéž, co udělá čínská lamela od Rektoryse. Pokud by se ti povedlo to nové obložení zamastit od oleje, nebo vazelíny, je pravděpodobné, že by to zase cukalo.
|
|
Back to top |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004 Posts: 8993 Location: Brno |
Posted: Wed Jul 19, 2017 5:17 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Rezonanční kmitočet a koeficient tření spolu s kroutícím momentem, atmosferickými vlivy a kurzový pohyb bitcoinu eliminuji tím, že se rozjíždím zásadně na dvojku.
Naučil mne tomu pětatřicet let z5 na služební dvanáctsetttrojce náš ... a hele stavební elektrikář.
Takhle totiž i uždosblbáspojka zabere ochotně a měkkce.
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Back to top |
 |
MiHa
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016 Posts: 190 Location: Praha 4 |
Posted: Wed Jul 19, 2017 7:13 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Ahoj Ranchere, tím, že se rozjíždíš na dvolku, též změníš zesílení ve zpětnovazební smyčce
|
|
Back to top |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004 Posts: 8993 Location: Brno |
Posted: Thu Jul 20, 2017 5:52 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Vidíš, to mne v tom spěchu nikdy nenapadlo. Budu si na to dávat pozor a pokusím se toho vyvarovat. Kdo by chtěl skončit zpětně ve vazbě, notabene, když mu hrozí smyčka ..?!
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Back to top |
 |
MiHa
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016 Posts: 190 Location: Praha 4 |
Posted: Thu Jul 20, 2017 6:09 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
chytrý a učenlivý chlapec, ten to jednou daleko dotáhne
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 853 Location: Pardubice |
Posted: Fri Jul 21, 2017 6:59 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Tak jsem dnes dokončil realizaci spojky s talířovou pružinou. Inspirací mi byly obdobné projekty, prezentované zde na fóru i u některých nejmenovaných komerčních subjektů.
Použito bylo:
- originální setrvačník Octavia
- kompletní přítlačný kotouč LUK pro Felicia / Favorit
- lamela VECTORY prům. 190 mm
- originální upravené spojkové ložisko Octavia (viz dále)
- šrouby M8 x 12 s nízkou hlavou s vnitřním šestihranem (12 kusů)
- vypálený polotovar pro přírubu z oceli 11 523
Důležité míry jsou uvedeny v příloze (načrtnuto jen na rychlo ve wordu - omlouvám se). Nejdůležitější je dodržet ten rozměr v kroužku (hloubku dosedací plochy pro lamelu). Ostatní "tak nějak vyšlo". Bezvadné středění prstence i přítlačného talíře v něm je samozřejmostí, stejně tak přesné svrtání všech dílů.
Spojkové ložisko jsem použil původní. Komínek jeho tělesa jsem zkrátil o cca 6 mm (tloušťka vrchního kroužku + "něco"), vlastní ložisko sundal a rozebral. Do vnějšího kroužku jsem nalisoval (a pro jistotu ještě Loctitem zalepil) vložku, která o 2 mm vyčnívá nad původní činný povrch horního kroužku a má mírně zaoblený činný povrch, který přichází do kontaktu s paprsky pružiny. Vložka je z oceli 12 050, tepelně zpracovaná.
Dojmy při a po montáži - vše šlo až nečekaně hladce. Trochu se zvýšila, hlavně zpočátku, síla na pedál spojky. Ta zabírá úplně jinak, tak nějak zostra, na krátké dráze pedálu. Ale to je dáno charakteristikou té talířové pružiny, není lineární, jako u vinutých. Zatím neškube (ujeto úplné minimum).
Původně jsem zvažoval použití lamely 200 mm, sice o fous, ale vešla by se. Drobnou vadou na kráse tohoto řešení by bylo, že přítlačák by nedosedal na její celou plochu.... Tu dvoustovku se přesto nechám - co kdyby....
Description: |
|
Filesize: |
128.9 KB |
Viewed: |
456 Time(s) |

|
|
|
Back to top |
 |
randy
SPARTAKOVEC


Joined: Feb 03, 2006 Posts: 199 Location: Valašské Meziříčí |
Posted: Sat Jul 22, 2017 11:30 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
felmel: Takže pro montáž přítlačáku z favorita si musel namontovat mezikus ? A ta lamela je teda na původním setrvačníku nebo tak na mezikusu ?
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 853 Location: Pardubice |
Posted: Sat Jul 22, 2017 12:28 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Lamela dosedá na původní třecí plochu v setrvačníku. Při montáži projde tou dírou 192 mm v mezikusu. Favoritový přítlačák je přišroubován shora k tomu mezikusu. Mezikus je nutný, neboť ten přítlačák má menší průměr, než původní a připevňovací otvory vychází mimo materiál původního setrvačníku a není do čeho udělat závity. Navíc je potřeba přesně dodržet tu míru 25,5 mm, aby předepnutí talířové pružiny bylo takové, jaké má být. Ten rozměr je přímo z výrobní dokumentace Š 1203 5 kv., která má spojku stejného řešení a byl získán laskavostí jednoho uživatele fóra.
Nevylučuji, že by se našel z něčeho jiného větší přítlačák, který by šel svrtat a upevnit do setrvačníku přímo bez toho mezikusu. Ale to by chtělo mít přístup někam do skladu dílů a zkoušet...
|
|
Back to top |
 |
rogalista
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014 Posts: 404 Location: Podbořany |
Posted: Mon Jul 24, 2017 10:33 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Asi hloupý podnět (nápad) - nezkoušel jsem a nyní nemám možnost ten přítlačný talíř oměřit, ale když píšeš o tom větším přítlačáku, tak "moderní" dieselová Felicia má průměr lamely 200 mm
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 853 Location: Pardubice |
Posted: Mon Jul 24, 2017 12:31 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
To je náhodou nehloupý nápad! Při pátrání po možném řešení jsem tohle objevil také. Bohužel v dostupném okolí mého bydliště byli pouze 2 prodejci, kteří tenhle díl nabízeli. Ovšem ani jeden z nich neměl žádný kus skladem, abych si mohl požadované oměřit. K tomu by to ještě chtělo znát hloubku setrvačníku té naftové Feldy. Nebo aspoň porovnat, o kolik vyčnívá třecí plocha přítlačáku nad jeho plochou dosedací, proti přitlačáku Favorit.
Při montáži musí být ta talířovka stlačená dost přesně "tak akorát", kvůli její nelineární charakteristice a toho nelze dosáhnout žádným dodatečným seřízením, jenom právě správnou kombinací tloušťky lamely a hloubkou jejího zapuštění v setrvačníku.
I tak mám ale obavy, že těch + 10 mm na průměru by bylo ještě pořád málo...
|
|
Back to top |
 |
drakas
nováček


Joined: Mar 29, 2007 Posts: 9 |
Posted: Tue Jan 02, 2018 1:55 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Kdo byste chtěl vyzkoušet tu spojku z PRAGOSu: pragos.cz/veterani/cla...business=1
mohu nabídnout za 4900Kč
Koupil jsem ji tam 27.7., ale říjen-listopad jsem zase odjezdil s klasikou a už jsem rozhodnutý, že ji tam nechám.
U původního řešení mi i po výměmně pružin klouzala, po podložení se to zdá být už dobré.
Nová sice neškube, ale zase je potřeba k sešlápnutí trochu větší síla i záběr je ostřejší.
|
|
Back to top |
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|