Main Menu
Uživatelé
Welcome Anonymous
Membership:
Latest: milan.hnevnice
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3596
People Online:
Members: 0
Visitors: 14
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!
Select Language
Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Felicie › rozdělovač
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ladas450
SPARTAKOVEC
Joined: Jun 19, 2007 Posts: 293 Location: okolí Litomyšle |
Posted: Tue Jul 09, 2024 7:35 pm Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
Dokážete někdo prosím určit z jakého auta je rozdělovač s označením Pal 402-8470 .04 nebo jaká je jeho náhrada. Mám to ná své 450ce, je bez podtlaku, výrobní štítek nemá a dole na spodní straně uchycení na motor je raznicí vyraženo toto číslo.
_________________ je mnoho cest, které nikam nevedou, ale přesto potkáš
mnoho lidí, kteří tam jedou...
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Wed Jul 10, 2024 4:57 am Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
402-8470.04 není označení rozdělovače, ale číslo jednoho jeho dílu, resp. kompletační součástky. Konkrétně podkladového plechu se svěrnou objímkou pod rozdělovačem.
Description: |
|
Filesize: |
84.12 KB |
Viewed: |
28 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Ladas450
SPARTAKOVEC
Joined: Jun 19, 2007 Posts: 293 Location: okolí Litomyšle |
Posted: Wed Jul 10, 2024 11:09 am Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
Diky, štitek na rozdělovači je nečitelný, jakou náhradu použít na 450ku? Dočetl jsem se 176-4026 nebo 02-9204.13, tyto jsou 4 stupňové. Chci sehnat jeden kus jako náhradní díl. Jdou nahradit nejakým jiným typem? Například 02-9204.16 ? Ale ten uz je 15st.
Problém mám v tom, že teď neprečtu a nevím jaký mám.
_________________ je mnoho cest, které nikam nevedou, ale přesto potkáš
mnoho lidí, kteří tam jedou...
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Thu Jul 11, 2024 6:38 pm Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
176-4026 a 02-9204.13 je jeden a ten samý rozdělovač. Jednou označení dílu "škodovácké", druhé typové označení výrobce (PAL - 02-xxxx.xx).
Dále - jak je to tedy s těmi rozdělovači, co s tím...? Úmyslně následně pomíjím možná i opodstatněné názory "dneska je jiný benzín", "pojede to stejně dobře na..." a budu vycházet z toho, co zjistila továrna v době výroby jako nejlépe vyhovující pro danou konkrétní variantu motoru.
Pokud se nad problémem lehce zamyslíme, přijdeme na to, že jádro pudla je ve tvaru charakteristiky křivky RO (Regulace Odstředivé předstihu, závislé na otáčkách). Ani ne tak na jejím konkrétním průběhu, ale na "charakteru" té křivky. Zde se ukazuje, že pro 1089 ccm 450/Fel (jeden a ten samý motor až do roku 1963) je charakter RO "hodně rychle a cca lineárně přidej maximum předstihu, co můžeš". Konkrétně rozdělovače 9204.13 i .16 dají svoje maximum při n = 750 min-1 (rozdělovače), resp. tedy 1500 min-1 motoru. Pro motor 1221 (Fel super) je to ale překvapivě úplně jinak, maxima předstihu s lineárním nárůstem cca od nuly stupňů má býti dosaženo až při n = 1750 min-1 (rozdělovač), resp. 3500 min-1 (motor). Tedy úplně něco jiného. Proč?, po tom nepátrám, viz výše. V té fabrice před 60 lety nebyli jistě úplní blbci.
Dalším parametrem do hry je maximální, absolutní, hodnota předstihu, které má byt dosaženo. V literatuře se uvádí, že u rozdelovače s rozsahem RO 4° je základní předstih při n = cca "nule" v hodnotě 11,5° na rozdělovači, což je 23° na motoru/řemenici. K tomu RO přidá ony 4° na rozdělovači, tedy 8° na motoru.
Celkový maximální předstih tedy činí 15,5° na rozdělovači, neboli 31° na motoru. Při dalším vzestupu otáček se již s předstihem neděje nic, zůstává stále na té maximální hodnotě, tedy zde konkrétně na 15,5/31°.
Pokud se použije rozdělovač jiný, měl by:
- být takový, aby charakter jeho křivky RO byl takový, jak vyhovuje motoru - opět viz výše
- se následně nastavit takový základní předstih při n = cca "nula", aby v otáčkách na/za mezí účinnosti RO bylo dosaženo továrnou odzkoušeného optimálního předstihu 15,5/31°.
Konkrétně v dotazu kolegy - rozdělovač xxxx.16 je velmi dobře použitelný, neboť (viz Andrt), charakter jeho křivky RO je vyhovující (aby ne, je pro ten motor přímo určen, jen v jiném roce výroby!), jenom je potřeba nastavit základní předstih při n = cca "nula" úměrně méně, tedy okolo 1° před HÚ.
Další otázkou je použití alternativního rozdělovače. Troufám si tvrdit, že z principu není sebemenší problém, pokud bude splňovat požadavky, uvedené na začátku a bude montážně kompatibilní.
Dále si troufám tvrdit, že každý rozdělovač (míněno obvyklá konstrukce PAL) je těmto požadavkům přizpůsobitelný. Rozsah RO ve stupních je omezen prostým mechanickým dorazem. Lze upravit. "Charakter" křivky RO je dán pružinkami regulátoru, jejich tuhostí a nastavením jejich předpětí (jsou tam dvě, takže se klidně nechá nastavit i charakteristika RO se zlomem, pokud by to konkrétní motor vyžadoval - od nejnižších otáček zabere nejdřív jedna, od určitých vyšších se přidá i druhá... - viz rozdělovače pro jednokarburátorové motory řady Octavia). I toto lze naladit.
No a na závěr - jak tohle všechno realizovat, jak z toho ven?? Mám neznámy rozdělovač, charakteristika neznámá atd...??? Jediná pomoc je zkušební stolice na prověření vlastností výše uvedených. Dřív bývala v každém servisu elektropříslušenství, dneska si ji holt musí jeden sám (ve značně improvizované podobě, ale fungující) udělat. Měnitelné otáčky plynule od nuly do cca 2000 min-1, měření nastavených otáček, k tomu stroboskop pro přesnou kontrolu okamžiku zážehu proti úhlové stupnici. A když si člověk dá tu práci, dokáže si na takovém zařízení v podstatě z jakýchkoliv jen trochu vyhovujících polotovarů - součástek sestavit a naladit rozdělovač přesně podle doporučených tabulek a grafů. Jestli bude vyhovovat motoru se současnými palivy, to je už věc jiná. Ale o tom jsem již psal v úvodu.
Závěrem drobná poznámka na téma regulace podtlaková (RP). Podle továrny u motorů dvoukarburátorových není nutná - potřebná. Chová se zjednodušeně tak, že při ubrání plynu se přivřením škrtící klapky při daných otáčkách motoru zvýšením podtlaku v sacím potrubí zvýší předstih, což vyhovuje ochuzené směsi. Dva karburátory (a to je pouze můj soukromý vývod, proč tomu tak je) dávají směs přirozeně bohatší, tedy tohoto efektu není zapotřebí. Faktem je, že s problematickým chováním dvoukarburátorového motoru s nabastlenou neoriginální podtlakovou regulací jsem se už opakovaně setkal. Konkrétní exaktní důvod proč?, však neznám.
No a na úplný konec - čím menší základní předstih, tím snazší studený start bez nebezpečí zpětného rázu, namáhání nevýkonného spouštěče, překonání odporů ztuhlého oleje (dříve - M9A a spol + start při - 20°C). Proto novější rozdělovače vždy měly větší rozsah RO + k tomu nastavení malého základního předstihu. jen v roce 1961 to soudruzi trochu přehnali a rozdělovač s RO 21° byl záhy nahrazen jiným...
Sorry za román. Většina nejsou moje fantasmagorie, ale kompilát faktů, dohledatelných v (nejen dobové) literatuře. Pro zesručnění citace neuvádím ;-).
|
|
Back to top |
|
jag42
SPARTAKOVEC aspirant
Joined: Oct 28, 2010 Posts: 43 |
Posted: Thu Jul 11, 2024 7:26 pm Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
Perfektní příspěvek, moc díky asi nejen za sebe.
|
|
Back to top |
|
Berlingo
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 15, 2009 Posts: 492 |
Posted: Thu Jul 11, 2024 9:37 pm Post subject: Re: rozdělovač |
|
|
I já se podpisuji pod konstatování, že skvěle shrnuto. Možná bych přidal 2 vlastní myšlenky: 1. Motory máme většinou ve velmi rozdílných kondicích včetně všech periferií, používáme soudobé oleje, většina z nás jezdí jen v teple a používáme BA95 s různými procenty biosložky, takže honit 1° na rozdělovači a v rozsahu regulace asi není to nejhlavnější 2. Pro kolegu, který diskusi zahájil si tak říkám, že to je úplně jedno, protože jestli tam má nabastlený SEDR, tak stejně vše ostatní už bude jen od oka ... . Takže do zásoby sehnat co nejlepší ve smyslu technickém a opotřebení rozdělovač na naše vozy a více neřešit
|
|
Back to top |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|