Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička
-> Oktávky

#1: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: Pilot PostPosted: Thu Jul 18, 2019 7:14 pm
    ----
Zdravím. Bohužel se mi stalo, že jsem jednou dojel domů a už jsem nevyřadil jedničku. Samozřejmě jsem provedl kompletní demontáž převodovky. První problém ale byl s tím, jak si vytáhnout z auta - musel jsem použít klínky, protože hnací hřídel nešla vytáhnout...a páčil jsem. Předchozí oprava proběhla před devíti lety a od té doby se nestalo, že by vyskočila rychlost nebo skočily dvě rychlosti naráz. Tehdy se to nějak povedlo, ale netuším, jak se mohlo stát, že se náboj synchronu 1. a 2. rychlosti posunul za mez a kuličky vyskočily...
Další problém je, že na hnací hřídeli na předku hnací hřídele je vidět, že je kov trochu sedřený, přitom jehly byly vyměněny za nové a v kompletním počtu, hnací hřídel byl tehdy nový (nikdy dřív nepoužit). Olej v převodovce byl po víčko. Tak nevím. Po složení převodovky jsem zkoušel zařadit jednotlivé rychlosti - vše zapadne jak má kromě dvojky, ta zapadne jen když se to ní opřu kladivem nebo zapáčím šroubovákem - zkoušeno už s vidlicemi na tyčích. Čím to může být? Synchronní kroužky jsou v pořádku, při otáčení je ale cítit docela odpor, pootočí se, ale rukou to neutáhnu. Jinak pro jistotu se ještě zeptám na nastavení synch. kroužku 3. a 4. rychlosti - nastavím vidlici na neutrál a šroubuju dopředu k 4. rychlosti a počítám otáčky... kroužek sedne na kužel (má kroužek lícovat kolo?)..potom šroubuju na 3. rychlost a znovu počítám otáčky dokud synch. kroužek nelícuje s kolem 3. rychlosti, jedu zpátky na neutrál o polovinu součtu otáček. Je to tak? Normálně synch., kroužek dosedá kousek za kola, toho jsem si vědom. Napadá mě, že někde musela vzniknout obrovská vůle a vidlice zajela dál než měla a kuličky vyskočily, ale podložky jsem použil... Confused

#2: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Fri Jul 19, 2019 4:28 am
    ----
Máte tam na vodicích tyčích podložky, vymezující chod/dráhu vidliček, aby se nepřesunula ta objímka víc, než smí?
Máte tam pod víkem funkční mechanismus proti zařazení více stupňů současně (tedy v případě, že máte řazení pod volantem)?
Nastavení polohy vidlice přešroubováním vodící tyče - ano.
Více nedokážu bohužel reagovat, neb neovládám jazyk, kterým je zbylá část příspěvku napsána.-)).

#3: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: Pilot PostPosted: Mon Jul 22, 2019 6:04 pm
    ----
Tak jsem to opravil. Vyměnil jsem skříň převodovky, přehodil stromek, vyměnil jehly ve všem opět za nové a najednou jde točit i ručně. Předtím to drhlo. V původní kastli ložiska měly vůle, že šly vyndat až moc jednoduše bez přípravku.
Vidlice jsou přesně nastaveny podle 3. a 4. rychlosti. Po letech jsem zapomněl, že kolo má pro takový ten malý klínek výřez a proto nešla zařadit dvojka. Řazení mám na podlaze, samozřejmě mechanismus proti zařazení více stupňů tam je. Takže kdyby se někomu něco podobného stalo a nemá čas koumat čím to je - pozor na ten klínek!!!
Ale na příčinu drhnutí celéhou soukolí jsem nepřišel. Synchronní kroužky se točily volně, jen to prostě nešlo otočit rukou.
Ještě dodám, že:
lícování - těsný styk/ spasování ploch soused. dílů, aby vzáj. lícovaly [přesné dosednutí bez mezer a přesahů]

#4: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: PedronLocation: Plzeň PostPosted: Mon Jun 06, 2022 8:42 am
    ----
Dobrý den, nechal jsem si vyměnit převodovku za jinou - repasovanou (řazení na podlaze), s autem jsem ujel asi 200 km. Při jízdě jsem zaslechl pískající zvuk, bylo to při zpomalování, tak jsem myslel, že jsou to brzdy (byl to velmi podobný zvuk jako když pískají brzdy). Následně jsem si všiml, že pískání se ozývá čím dál více i při jízdě, nezáleží na tom, jakou mám zařazenou rychlost, pokud vyřadím na neutrál, tak se mi zdá, že pískání slyšet není. Je možné, že je něco s převodovkou nebo spojkou?

#5: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Mon Jun 06, 2022 9:38 am
    ----
Je vůle na spojkovém pedálu? Nezadřelo se vypínací ložisko? Pokud je v převodovce olej, nemá tam moc co jiného pískat... Leda ještě suché/suchá gufero/gufera, ale to by asi přehlušily jiné mechanické zvuky.

#6: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: PedronLocation: Plzeň PostPosted: Mon Jun 06, 2022 11:00 am
    ----
Děkuji za odpověď. Spojkový pedál má předepsanou vůli, zadřené vypínací ložisko asi nepoznám, ale řadí se pěkně. Převodovka byla měněna před měsícem (u staré byly špatné synchronní kroužky), proběhla i kontrola spojky. Zmátlo mě, že pískání při vyřazení rychlosti přestane, po zařazení rychlosti po nějaké době opět začne, proto jsem myslel na předovku.

#7: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Mon Jun 06, 2022 1:18 pm
    ----
Spojkové ložisko není v převodovce. Je v převodovce olej?

#8: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: PedronLocation: Plzeň PostPosted: Mon Jun 06, 2022 1:36 pm
    ----
Děkuji felmel za ochotu odpovídat, vážím si toho. Olej se do převodovky při výměně naléval, ještě raději večer zkontroluji jeho množství. Ano, vím, spojkové ložisko není v převodovce, nevím, jestli bylo při výměně převodovky vráceno to původní, předpokládám, že ano. Myslíte, že by se mohlo ložisko zadřít po jeho nasazení a ujetí 200 km?

#9: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Mon Jun 06, 2022 3:01 pm
    ----
Jestli je trvale v kontaktu s vypínacími páčkami, tak klidně i dřív.

#10: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: MiHaLocation: Praha 4 PostPosted: Fri Jun 24, 2022 9:12 am
    ----
přesně tohle se mi stalo v 1202 v roce 1986 a příčina nebyla v převodovce. Projev závady: pískání při zařazené rychlosti, na neutrál v pořádku. Po pár ujetých kilometrech to při přidání planu píská hodně a místo zrychlování zpomaluje. Odtah na laně, výměna převodovky. Po asi 10 km se závada opakovala. Opět odtah na laně, po chvíli zjištěno, že v rozvodovce není olej. Po dolití vytekl otvorem ve spodním víku. Výměna víka, dolití oleje, auto jede normálně. Po 100km se závada opakovala, už na jistotu demotáž spodního víka, jiné nebylo po ruce, tak zanýtování díry a nalezen ulomený zub z diferenciálu. Vyhodil jsem zub, nalití oleje, jede to. Geneze věci: škube spojka (obvyklé) > ulomí se zub v diferenciálu > zub se vzpříčí a udělá díru do spodního víka > vyteče olej > zadřou se ložiska v direfáku a to je to pískání.

Závěr: Zkontroluj si, jesli máš olej v zadní nápravě.

#11: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička Author: MiHaLocation: Praha 4 PostPosted: Fri Jun 24, 2022 9:15 am
    ----
dodatek: převodovka jede celkem v pohodě i bez oleje, diferenciál ne. To je důležitý poznatek pro případ, kdy z převodovky teče olej a je třeba jet na STK. Stačí kousek před STK olej z převodovky vypustit, utřít ji zespodu a po kontrole opět nalít olej.



-> Oktávky

All times are GMT + 1 Hour

Page 1 of 1