#1: červená barva na felicii Autor: tomi-h, Bydliště: KapliceZaslal: Čt Bře 10, 2011 12:01 pm ---- Pánové, byl jsem požádán lakýrníkem, jestli bych mu nesehnal dnešní číslo na tu klasickou červenou barvu na felicii 1962.
nevítě někdo zaručeně jaká barrva to je??
Hledal jsem to tu ale marně...Jestli to tu někde je tak se omlouvám...
Majitel si přeje barvu nemíchat,ale sehnat zaručeně origo...CO vy na to? Dá se to nějak zjistit?
#2: Re: červená barva na felicii Autor: činč, Bydliště: BrnoZaslal: Čt Bře 10, 2011 5:14 pm ---- Ahoj Tome,
taky už jsem toto zjišťoval. Dle mých informací vozy byly lakovány syntetickým vypalovacím emailem Autex S2016, vypalovaným při teplotě 130-135°C. Dnes tuto barvu vyrábějí Barvy a laky Hostivař (BaL) pod názvem AUTOBAL v omezeném množství odstínů. Chtěl jsem taky lakovat a informoval jsem se u pana Denera z BaL.
#3: Re: červená barva na felicii Autor: činč, Bydliště: BrnoZaslal: Čt Bře 10, 2011 5:15 pm ---- Můj dotaz:
Vážený pane Denere,
chtěl bych Vás jako odborníka poprosit o radu. Renovuji Š Felicii z r. 1960 a budu ji muset celkově nalakovat. Původně byla lakována syntetickým vypalovacím emailem Autex S2016, vypalovaným při teplotě 130-135°C. Odstín mé barvy je dle vzorkovnice škoda 031-červ. světlá. Na některých místech, hlavně vevnitř mám tuto původní barvu. Zvenku bylo vozidlo přetíráno. Slyšel jsem různé názory, někteří barvy dokonce kombinují, vnitřek lakují akrylátem, zvenku vodou ředitelnou atp.
Renovaci provádím jak nejlépe mohu tzn. držím se co nejvíce originálu a chtěl bych kdyby i barva na karoserii byla co nejvíce podobná té originální. Dočetl jsem se, že je možné použít Autobal, nebo Autobal + Jilkolín. Dá se namíchat tento odstín? Pokud dodržím předepsané hodnoty teploty pro vypálení, bude tato barva kvalitou srovnatelná s dnešními? Pokud ne, budu rád když mi nějakou barvu navrhnete.
Cituji odpověď pana R. Denera:
Vysokovypalovací email S 2016 Autex (později po úpravě receptury jako S 2046) se již dlouhou dobu nevyrábí. V omezeném množství a zejména ve značně zúženém sortimentu odstínů se vyrábí vypalovací email S 2053 Autobal bez možnosti tónování na různé další odstíny. Bez vypaléní emailu S 2053, při aplikaci s Jilkolínem C 1145 (po smíchání odpovídá opravarenskému nitrokombinačnímu emailu C 2018, který se rovněž již nevyrábí) jsou výsledné vlastnosti nátěru podstatně horší (tvrdost, odolnost, časem ztráta lesku). Ze soudobého sortimentu dostupných emailů považuji za kvalitní, vhodné pro karoserii dvousložkové polyuretanové emaily nebo rozpouštědlové akrylátové autoemaily. Z vodou ředitelnými autoemaily (bez vypálení ?) nemá zkušenosti ani jiné informace.
Pokud se týká odstínu. Třímístné označení odstínu O31 je asi původní označení odstínu fa. Škoda, výrobci nátěrových hmot používali čtyřmístné číselné označení v systému ČSN 67 30 67, kdy červené odstíny začínají vždy číslicí 8... . Navíc, ve starých poznámkách číselného značení odstínů AZNP - BaL Praha, jsem označení 031 nenašel, nejpodobnější jsem nalezl 831 ( = 8130 systém dle ČSN) nebo 0080 (= 8133 systém dle ČSN). Asi reálným a nejvhodnějším možným řešením bude v některé odborné prodejně nebo autolakovně s míchacím zařízením na autoemaily porovnáním s původním nátěrem vnitřku auta vybrat stejný nebo co nejpodobnější červený odstín.
Barvy a laky Hostivař a.s., Dener
- - -
Ještě doplnění, mohlo by se jednat i odstín 8134 červeň světlá.
- - -
Po různých konzultacích atd. nyní preferuji použít moderní polyuretanovou barvu, několik receptur naťukat na plech, vysušit fénem a porovnat s nedotčeným místem na karoserii. Ten odstín, který bude totožný, namíchat ve větším množství a tím lakovat. Taky jsem dospěl k názoru, že velmi důležitá je příprava pod lak, tzn. aby nikde nebyly vlny, všechno dobře vykitovat nechat proschnout atd. Stříkat by se měly nejdřív kryty kol zespoda, motorový prostor, kufr, potom interiér, dveře a kapoty zvlášť. Důležité je všechno si pečlivě zakrýt a lakovat v boxu s kvalitní filtrací. Myslím, že i s použitím moderních barev se dá dosáhnout pěkného výsledku. Co se týče kvality tak dnešní laky jsou i malinko kvalitnější. Je to zkrátka jednodušší lakovat s moderní barvou..
Dle ČSN bych to viděl na 8133, ale nejsem lakýrník. Nejsem si jist na 100 %.
Naposledy upravil činč dne Čt Bře 10, 2011 8:55 pm, celkově upraveno 1 krát
#4: Re: červená barva na felicii Autor: Rancher, Bydliště: BrnoZaslal: Čt Bře 10, 2011 6:05 pm ---- Vše, co o tom vím je, že v tabulce od Jardy Gerega, to je ta škodovácká, je na pozici "031" chyba přepisu a nebo je přepis v tom prameni, tj. kniha "Povrchové úpravy". Je to opravdu ta AZNP "831" - ČSN 8130.
Viz tabulka co už tu proběhla.
Moje doporučení:
Pokud by se vyráběla namíchaná - ve zvolené kvalitě materiálu - barva ČSN 8133, viděl bych to jako ideální řešení pro okamžitou i budoucí práci = nástřik-opravy.
Nemůže být od 8130 rozlišitelná -, jedině povrch vedle povrchu.
Pokud by se i 8131 musela míchat, pak se dá namíchat i 8130. Jen musí mít míchatel recepturu.
Co se týká materiálu, mám s polyuretanem zkušenosti jen z Tatrana... ne uplně špatné, ale AUTOCHROM (a jeho nástupci) od BODY je podle mne více podobný výsledkem a jeho pokládání bych řekl, že je snažší. Nestéká tak.
#5: Re: červená barva na felicii Autor: činč, Bydliště: BrnoZaslal: Čt Bře 10, 2011 7:59 pm ---- Ranchere, tou chybou máš na mysli jako 031 a 831? Uveřejnil jsem zde tu tabulku pana Gerega, dřív než jsem si přečetl tvůj příspěvek. Vzhledem k obtížné dostupnosti této publikace a vzhledem mému přání přispět těm které to zajímá ke kvalitě renovací, tak to tu ponechám. Popis jsem doplnil citací.
#6: Re: červená barva na felicii Autor: Rancher, Bydliště: BrnoZaslal: Čt Bře 10, 2011 9:57 pm ---- To je v pořádku, mám od Jardy povoleno tu tabulku mít na stránkách...ale ještě jsem ji sem nedal.
BTW: Jo, myslím si, že 031 a 831 je to samý.
#7: Re: červená barva na felicii Autor: Berlingo, Zaslal: Čt Bře 10, 2011 10:09 pm ---- Už jsem to tu psal v jiných vláknech, budu se tedy opakovat ale: Je každého věc, jakou barvou bude lakovat, je ale dle mého naprostá kravina dnes používat na celolak barvy tzv. nitrovky, nebo vypalovačky.
Nitrovky se špatně stříkají (kvůli dosažení vysokého lesku), pak se musí leštit. Jak to jednou začnete leštit - i tu vypalovačku, musí se to dělat již pořád a do nekonečna (ano, je to veterán a mazlím se s ním), protože ty barvy na slunci rychle prašiví (u červené je to obzvláště vidět). Zkušenost s tím mám, již jsem to popisoval, takhle jsem si před lety pokazil Ladu a nezbyde mi nic jiného než nový celolak, u jiných aut (veteránů s občasným používáním) jsem ani po 5 letech neleštil (samozřejmě kromně oděrek a pod.. Ta tvrdost vypalovačky bez vypalování - tedy barvy+jilkolinu se dá zvýšit ještě přidáním klasického tužidla do akrylátových barev. Já tedy preferuji akrylát - je lepší než polyuretan. Navíc dle mé místní zkušenosti (může se lišit) umí namíchat polyuretan jen v odstínech RAL. Ideální by bylo (samo asi ne na veterána) použít akrylátový podklad + na vrch bezbarvý lak jako je na metalýzu. To se pak dobře udržuje. Vodová barva není nic jiného než hmota, která se nastříká na auto a po zaschnutí se přelakuje bezbarvým lakem jako metalýza.
Jinak jak stříkat ať si určíkaždý lakýra sám. Já vždy nejprve lakuji motorový prostor, interiér a kufr, po zaschnutí to zalepím a stříká se venek. Všechny demontovatelné díly stříkám zvlášť. Hodně dobrého výsledku lze dosáhnout i bez profi boxu, je to jen o zkušenosti. Moderní byrvy jsou tak výborné, že i většina chyb lakýrníka je následně opravitelných. Jinak Akrylátové barvy se defacto kromě asi 5-6 základních odstínů - tzv.bází musí míchat všechny.
#8: Re: červená barva na felicii Autor: jejkap, Bydliště: LucemburskoZaslal: Út Kvě 10, 2011 9:27 am ---- Tahle moje zkusenost se netyka celolaku, ale na provizorni prestriky treba kytovanych mist nebo drobnych skrabancu se muze hodit:
Nahodou jsem vzal z dilny k autu plechovku cerveneho Hammerite (!) leskla cerven - delaji svoje vlastni tony mimo RAL - a ta barva je NAPROSTO identicka s moji cervenou i zblizka! Nechtel jsem verit svym ocim.