Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Martin127
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3515

People Online:
Members: 0
Visitors: 66
Bots: 1
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí
07/08/2023
SPARTAKYÁDA 2020
 
31/12/2023
Silvestr
 

Fórum › Octavia Forum › Felicie › Úprava zadních listových per
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Úprava zadních listových per

Go to page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFelicie
View previous topic :: View next topic  
Author Message
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 747
PostPosted: Wed Dec 07, 2022 2:38 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

No možná je to diletantské a možná i nestrojařské, ale funguje to dobře už skoro 15 let.

Listové pružiny, resp. jejich svazky, se upravovaly různými způsoby, a s různým očekáváním (např. zmiňované hamrování se dělalo spíš s opačným cílem, tedy zvýšení zatížitelnosti unavené pružiny). O tom, že listové pružiny běžně praskaly i bez jakýchkolv zásahů, ani nemluvě. Taky nezmiňuji to, že Octavie (potažmo Felicie) měly na rozdíl od Spartaka svazek listových pružin s progresívní charakteristikou - ale to Vy jistě dobře víte.

Chtěl jsem jen původnímu tazateli odpovědět na jeho otázku na základě své vlastní zkušenosti a znalosti věci; a to primárně z důvodu absence jiné odpovědi tohoto typu. Rizika tohoto počínání byla z Vaší strany rovněž popsána, takže si tazatel může vybrat, zdali do toho půjde či nikoliv. Já si pro příště rozmyslím, zdali sem budu vkládat nějaké příspěvky - označení "strojařské hovado" je na mě dost silná káva.

View user's profile
Back to top
Pedron
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: May 14, 2022
Posts: 37
Location: Plzeň
PostPosted: Wed Dec 07, 2022 3:38 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Tak "strojařským hovadem" Vás nikdo nenazval, nepřehánějte.
View user's profile
Back to top
KIE
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Feb 05, 2005
Posts: 1213
Location: Plzeň
PostPosted: Wed Dec 07, 2022 7:13 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Tady už je to jak na facebooku.

Já ze své zkušenosti můžu říct, že jsem bohužel kdysi propadl těmhle "tuzingovým" nápadům a vynechal při renovaci octavie 4-tý list - výsledek bylo, že pak prdnul list pod tím. Takže z mého pohledu je daleko lepší a strojařsky soudnější (pokud už to někdo fakt potřebuje řešit) nechat ty listy přehamrovat, aby měly menší prohyb, ale i to bych si rozmyslel, vzhledem k tomu, že se postupně unavují...

U spartaka jsem to pak nechal tak jak to má být z výroby , auto chvíli jezdilo více do V ale nedělal bych z toho nějakou extra tragedii, zvlášt když v tom autě třeba jede víc než jeden člověk, tak naopak "rozcapení" odpovídá tomu co asi měli konstruktéři na mysli.


Ale jinak je to asi podle chuti každého soudruha... jestli vynechá, přehramruje nebo nechá tak jak to výrobce zamýšlel.

View user's profile
Back to top
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Sep 04, 2006
Posts: 1624
Location: Výchdní Čechy
PostPosted: Wed Dec 07, 2022 8:33 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

To chce hlavně klid a nohy v teple. Nebyl to žádný osobní útok, ale prosté konstatovaní faktu. Když se vypustí např. třetí list, jako je na foto, ohybový moment zatěžující první dva listy se zjednodušeně zvojnásobí...

Byli zmiňováni staří konstruktéři a předimenzovávání, to v případě spartaka určitě nehrozilo, když svisláky nevydrží ani 30tis.km.

V zásadě se tu řeší jen to, že prázdné auto stojící na místě blbě vypadá. Ale v případě, že budou kola v rovném postavení a sedne si do auta víc lidí než 2, už to táhne zadek po zemi a dře zástěrkama.

Co se hamrovaní týče, zatížitelnost pružiny nemění, pouze postavení kol. A dost často se stávalo, že se při hamrování oblouk přehnal a pak se to kovalo zase zpět.

View user's profile Photo Gallery
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 747
PostPosted: Thu Dec 08, 2022 8:32 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Tak teplo mi je, protože mě výrazy jako "diletantské" a "strojařsky zhovadilé", nemluvě už o připodobnění k tunění stopětky, docela dohřály... Smile

Samozřejmě, že každá úprava je "něco za něco", a bývá dělána s nějakým očekáváním. Pokud chci mít kola rovně a budu to řešit odebráním listů ze svazku, je jasné, že nemůžu počítat s plnou zatížitelností. Proto jsem taky psal, že jezdím převážně sám, a že nevím o nikom, kdo by tato auta v dnešní době plně vytěžoval. Ale není to jen o vzhledu - v tomto případě a tak, jak to mám udělané já, to má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti.

Co se týče dimenzování / předimenzování... Konstruktér ten svazek navrhl s ohledem na očekávané používání vozidla a jeho plné vytěžování - viz výše. Srovnání s přední nápravou Spartaka trochu kulhá, to je srovnávání jablek s hruškami. Navíc do toho pochopitelně vstupuje i (ne)kvalita použitých materiálů, nejen (ne)kvalita samotné konstrukce. Ale platí, že každá konstrukce se dimenzuje s určitým koeficientem bezpečnosti, tedy na vyšší zatížení / namáhání, než je očekávané maximální. Hodnota toho koeficientu se liší podle typu výrobku, např. pro lano výtahu je ten koeficient třeba 2, pro klikovou hřídel motoru cca 1,3 atd. Takže nějaká rezerva je i na té listové pružině.

To, že ostatní listy budou namáhány více, než standardně, je pravda, ale zase je to o tom, jak je budu zatěžovat. Taky je samozřejmě rozdíl statické zatížení a dynamické namáhání. To, že list ve svazku praskne, je beztak dáno spíše únavou z cyklického namáhání - což může nastat a taky nastávalo i bez jakýchkoliv zásahů do svazku.

Jak jsem psal, má úprava na mém autě splňuje má očekávání, kola stojí rovně, auto se chová na silnici perfektně a dlouhodobě nic neprasklo. To je má zkušenost.

View user's profile
Back to top
Berlingo
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009
Posts: 458
PostPosted: Thu Dec 08, 2022 1:26 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Moje zkušenost je taková, že mám plistové péro tzv. z provozu se všemi listy, ve standardním stavu zadní kola do V, zástěrky takové, jaké se prodávají (já tedy ještě dobové, dávané nové) ca 5cm od země, občas vzadu svezu děti a zástěrky už mám "otahané". Vzhledem ke konstrukci auta jezdím a se mi nikdy nestala "nepředvídatelnost". Jinak na Fiatu 600D mám taky kola do V, tam jsou pružiny vinuté a vše je stejné.
View user's profile
Back to top
mais
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: May 26, 2009
Posts: 525
Location: Plzeň
PostPosted: Thu Dec 08, 2022 2:54 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

co jsem rychle koukl, koeficient bezpečnosti pro listový pero jsem našel do 1,6 plus přídavek na životnost (ta určitě nebude kalkulována našich 50 let plus), takže žádná velká sláva.
Pokud si někdo chce orientačně hrát a zkoušet si orientační nástřely, jak to bude vypadat s vyndaváním listů: e-konstrukter.cz/techn...ve-pruziny

PS: výtahové lano má, myslím, min koeficient bezpečnosti 12.

_________________
Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Sep 04, 2006
Posts: 1624
Location: Výchdní Čechy
PostPosted: Thu Dec 08, 2022 9:58 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Jenže smysl by dávalo odebírat listy od konce tak, aby namáhaní jednotlivých listů nerostlo skokově a nerovnoměrně, jako tomu je při vynechávání listů na přeskáčku. Nebo by stálo za to odebrat několik vrchních a přidat další rovné pro vyšší progresivní účinek. Prostě vynechat třetí list zanamená zatížít spodní dva listy dvojnásobně. To jistě není z hlediska pružnosti pevnosti správné a čím vyšší zatížení, tím méně cyklů viz. wohlerova křivka únavy.

Takže mě to navíc u starých viditelně prošoupaných listů košér nepřijde. Ale koneckonců mi úplně šumák, co si kdo dělá s autem. Nejlepší by tam bylo dát měchy z citróna.

View user's profile Photo Gallery
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 747
PostPosted: Thu Dec 08, 2022 10:48 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Kolego, co Vám přijde košér nebo ne je Váš názor a já Vám ho neberu. Jestli jsem Váš poslední příspěvek dobře pochopil, spíše byste odebíral listy "odshora", tedy od těch nejkratších, což jsou ovšem listy, které jsou funkční zejména v plném zatížení, které já ovšem nevyužívám...

Má myšlenka tedy byla taková, odebrat listy spíše z toho svazku, který pruží v málo zatíženém stavu. 1 list nepřichází v úvahu -> bez něj to zkrátka nejde. Druhý list jsem ponechal poněvadž má jediný přeplátování - tedy pro případ prasknutí toho prvního listu podrží (polo)nápravu. Další je tedy třetí - ten jsem vynechal, a přesně v souladu s Vaší úvahou - tedy abych nenamáhal na ohyb více než je nutné - jsem další list vynechal ob jeden ten pátý.

Vaše komentáře a hledání argumentů za každou cenu (např. "viditelně prošoupané listy") mi začíná připomínat místního druhdy velmi aktivního přispěvatele "kozzla", který také nedokázal akceptovat jakékoliv argumenty, které byly v rozporu s jeho viděním problému. Viz např. dávná disputace na téma měděné trubky na rozvodu brzd... Také jsem se tehdy dozvěděl, že pravděpodobně prasknou při prvním zabrzdění... Fakt s nimi jezdím dodnes bez problémů, stejně jako s tím z Vaší strany zpochybňovaným listovým perem.

Tímto nechci jakkoliv zpochybnit Vaše znalosti - ať už jako strojaře, nebo znalce Spartaků - v tomto nemáte jednoznačně konkurenci. Není to však vše, co dotváří osobnost... Přeji Vám hezký večer.

Tímto končím své příspěvky na toto konkrétní téma.

View user's profile
Back to top
z6hurvinek
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 13, 2011
Posts: 367
PostPosted: Fri Dec 09, 2022 7:15 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

GeorePower: Palec nahoru!! (smajlík nevím jak a kde se davá).
View user's profile
Back to top
Berlingo
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009
Posts: 458
PostPosted: Fri Dec 09, 2022 7:53 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Trošku mi to začíná připomínat rozhovor mezi mnou a mojí ženou, když ji dojdou argumenty. 1. Ondra v této diskusi nikoho neurazil 2. Jasně vám to vysvětlil z hlediska strojařského a to je fakt, který tak prostě je a musíme ho všichni akceptovat, tyto znalosti má málo kdo z nás (o Spartacích nemluvě)
3.Jasně napsal ať si každý dělá, co chce 4. Vím, že má dostatek zkušeností, stejně jako řada dalších kolegů zde s opravami a provozem Spartaků.

Psát, že někdo asi nemá úplně správnou osobnost, protože vysvětluje něco, jak to má být správně, ale zároveň netrvá, že Vy konkrétně si to tak musíte udělat mi přijde trochu pod čarou.

Přeji hezký den!

View user's profile
Back to top
Ondřej
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 26, 2007
Posts: 79
PostPosted: Fri Dec 09, 2022 8:45 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Sleduji tady už dlouho tuto diskuzi a vůbec nechápu, jak může mít někdo takovou svatou trpělivost jako Ondra440. Přeci pokud někdo dokáže z auta vytvořit to, co pan GeorgePower (fakt mi málem vylezly oči z důlků při pohledu na tu bílou šílenost - obzvláště "vkusné" jsou pak poklice a pryžová lišta na bocích), je jasné, že s ním nelze seriózně debatovat. Ať si každý dělá s autem co chce, ale proboha, komentáře a názory některých "renovátorů - tunerů" (a že si osobně zdařilých, technicky dokonalých, vkusných a esteticky zajímavých tuningů vážím - nemusí mít přece každý originální auto) nelze vůbec považovat za bernou minci. Za člověka totiž lépe než slova mluví jeho vlastní práce...
View user's profile Visit poster's website
Back to top
KIE
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Feb 05, 2005
Posts: 1213
Location: Plzeň
PostPosted: Fri Dec 09, 2022 9:42 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Ondřej: auvajs, až teď jsem mrknul do galerie....přiznám se, že tohle (pro mě) staví debatu do poněkud jiného světla, jestli jsem do teď měl dojem, že řešíme seriózní provoz auta s nějakou úpravou, tak teď je jasný, že jde o něco úplně jiného....ale jo podle gusta každého. Jen nějak nemám přiléhavých slov jak bych tu prasárnu popsal...
View user's profile
Back to top
jag42
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Oct 28, 2010
Posts: 41
PostPosted: Fri Dec 09, 2022 10:35 pm    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

Tak jsem se na to taky podíval Rolling Eyes
Škoda dobré večeře - šla ven Twisted Evil

View user's profile
Back to top
Pedron
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: May 14, 2022
Posts: 37
Location: Plzeň
PostPosted: Mon Dec 12, 2022 11:48 am    Post subject: Re: Úprava zadních listových per

jag42 wrote:
Tak jsem se na to taky podíval Rolling Eyes
Škoda dobré večeře - šla ven Twisted Evil
Zajímavá úprava, ale to už asi není veterán, nebo jo?

View user's profile
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFelicie All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2
Page 2 of 2


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy