
Main Menu

Uživatelé
 Welcome Anonymous
Membership:
 Latest: Martin127
 New Today: 0
 New Yesterday: 0
 Overall: 3515
People Online:
 Members: 0
 Visitors: 68
 Bots: 0
 Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!

Select Language

Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Seřízení chodu motoru
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
ZBmaster
V záběhu


Joined: Dec 27, 2021 Posts: 15 |
Posted: Mon Apr 25, 2022 8:15 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Představa je někomu dát blok + kliku a setrvák. Vratí se to smontované a vyvážené, písty vložky atd si udělám sám. Zatím jsem dělal jen motory jawa.
|
|
Back to top |
 |
mais
SPARTAKOVEC


Joined: May 26, 2009 Posts: 525 Location: Plzeň |
Posted: Mon Apr 25, 2022 8:48 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
ZBmaster wrote: |
Představa je někomu dát blok + kliku a setrvák. Vratí se to smontované a vyvážené, písty vložky atd si udělám sám. Zatím jsem dělal jen motory jawa. |
Z toho co si napsal - nedělej to, nedopadne to dobře, pokud si chceš hrát, tak by bylo ideální, kdyby jsi to dělal s někým, kdo to umí a viděl to, jak se to dělá.
_________________ Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 814 Location: Pardubice |
Posted: Mon Apr 25, 2022 3:59 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Dovolím si svoje drobné zkušenosti.
Kromě jmenované firmy Vám to podle mých zjištění z nedávné doby (vloni) žádná opravna, která by byla schopná a ochotná se tím vůbec zabývat, nevyváží, nemaje strojů.
Pokud je motor rozebrán, určitě udělat pořádně a celý od vrchu až dolů. Vzhledem k obtížné dostupnosti a tím pádem i ceně řady komponentů nepovažuji za vhodné se na tom učit. S Jawou to má pramálo společného a úskalí je tam hooodě moc.
Za sebe bych to udělal tak, že nejdřív oslovím opravnu (jste-li nablízku východním Čechám, mohu dát tip; sice už to není, co bývalo, ale jsou tam na tyhle verky zvyklí, zařízení a dělají je desítky let), co jsou schopni dodat a co ne. Ten můj "tip" by měl třeba i výbrusové písty, tak že by nebylo třeba kupovat novou sadu. Určitě mají šály do ojnic a jsou schopni odlít a následně obrobit hlavní ložiska kliky, včetně jejího brusu. Dále heslovitě:
- srovnat dosedací plochu hlavy na bloku a osazení pro vložky
- klika brus
- ojnice vyměnit futra
- ojnice vyúhlovat na klice
- až bude klika vybroušená, smontovat se setrvačníkem a přítlačákem a odvézt na vyvážení (můžu dát tip, je to sice překvapivá firma, ale jsou velice(! a to velmi) vstřícní a ochotní, vyvažují jinší fajnovosti, než naše kliky, nicméně ji tady nechci tapetovat)
- vyváženou kliku dovézt zpět do opravny a nechat provést montáž tzv. polomotoru, to jest celý spodek až po hlavu; rozhodně doma nenastavovat přesahy vložek, pokud jste to nikdy nedělal - únik vody do oleje je jinak téměř zajištěn
- požadovat úpravu originál pístů na montáž stíracích kroužků s expandérem
- proměřit a ev. opravit olejové čerpadlo
- sehnat nové (či kloudné a nevydřené) přední víko a zadní labyrint
- provést kompletní opravu hlavy, nejlépe u Vámi jmenované firmy; osobně nevím, kdo by to v tuzemsku udělal líp (bacha na hlavy z Pragosu, opakovaně před nimi bylo varováno; osobní zkušenost nemám, ale...; autor těchto repasí je tady na fóru celkem populární
- u hlavy je nesehnatelný nový čep vahadel, určitě bude vydřený, potom bude vršek klepat...
- dtto jsou nesehnatelná vahadla, i když ta lze doma opravit, pokud se ví jak (nová pouzdra, oprava "kladívka") - bacha na Pragos - inzerují "nová" vahadla, ale výsledkem jsou stará, sic přebroušená, a opískovaná, ale se starým pouzdrem
- určitě budou natažené seřizovací šrouby ventilů, sehnat nové je celkem problém, nehledě na cenu
- no, a nejdřív rozbijte prasátko....
Určitě nemám patent, ale podle mého, jak již bylo psáno výše, je vše ostatní mrháním časem a nemalými finančními částkami s nezaručeným-neuspokojivým výsledkem či protihodnotou.
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 814 Location: Pardubice |
Posted: Tue Apr 26, 2022 4:00 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Nebo mě ještě napadlo - tady mají celý komplet kliky i se všemi ložisky:
www.veteranobchod.cz/p...ek/?Lang=1
Z principu tomu ale moc nevěřím. Podle dobových postupů se ta hlavní ložiska měla obrábět až po uložení do bloku a v něm naráz, kvůli přesné souososti. Nesouosost = ohybové namáhání klikového hřídele = zaděláno na jeho lom.
Nebo třeba ne. Je to zkušenost za 15 tyček, "k nezaplacení".
A ještě k tomu vyvážení. Je dobré také zachovat stejnou hmotnost kompletu ojnice-píst-čep-segerky, tak do 1 gramu. A to jak na straně pístu, tak dolního oka. Při nejhorším i jenom celku, ale měly by se shodovat s uvedeným rozdílem jak (převážně) posuvné hmoty - píst, čep, segerky, oblast horního oka ojnice, a také hmoty s převažující rotací - oblast dolního oka.
Naposledy jsem byl velice překvapen, jaké rozdíly jsem zjistil, zejména v dolní části ojnice. U toho nejtěžšího kusu pomalu už nebylo odkud při vyvažování ubrušovat. Je ale pravdou, že dárcem byly motory neznámého původu, kde se možná sešly díly, které k sobě původně vůbec nepatřily.
|
|
Back to top |
 |
ZBmaster
V záběhu


Joined: Dec 27, 2021 Posts: 15 |
Posted: Wed Apr 27, 2022 7:01 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Velice děkuji za názory,
stejně jako tady se ptám i kolegů atd. Je to tak 60/40 pro domácí opravu. Já se asi přikloním k polomotoru. Hlavu mám koplet po Go před dvěma roky, za tu dobu motor běžel tak dvě hodiny... Samozřejmě změřím zda je rovná. K těm přesahům vložek, mám samodomo přípravek s hodinkami a pravítkem skoro jako škodovka, takže šuplerou a měrkama bych to nedělal. Motor jsem rozebral právě proto, že 4. válec měl přesah 0,21 což je mimo toleranci, takže od oka kladivem bych to tam určitě nedával atd.
Můj děda si za minulých dob generálkoval motory také sám doma, s mizerným vybavením a vyučen jak zámečník, nikdy se mu žádný motor nerozsypal.
Všechny moje dosavadní auta jsem si také opravoval doma až na to poslední ale po zkušenostech s dnešní úrovní servisů, jsem začal opravovat i to poslední. Protože výměna dílu dokud závada nezmizí opravdu není profi oprava..... a osciloskop nemáme 
Ale teď k tématu!
Nejblíž mám pragos, takže bych zkusil kontaktovat je a uvidím..
A nebo sehnat jiný motor co nebude mít v háji hlavní ložiska.
|
|
Back to top |
 |
JAKJA
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 19, 2019 Posts: 34 Location: Litomyšl |
Posted: Wed Apr 27, 2022 7:28 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
ZBmaster wrote: |
Velice děkuji za názory,
stejně jako tady se ptám i kolegů atd. Je to tak 60/40 pro domácí opravu. Já se asi přikloním k polomotoru. Hlavu mám koplet po Go před dvěma roky, za tu dobu motor běžel tak dvě hodiny... Samozřejmě změřím zda je rovná. K těm přesahům vložek, mám samodomo přípravek s hodinkami a pravítkem skoro jako škodovka, takže šuplerou a měrkama bych to nedělal. Motor jsem rozebral právě proto, že 4. válec měl přesah 0,21 což je mimo toleranci, takže od oka kladivem bych to tam určitě nedával atd.
Můj děda si za minulých dob generálkoval motory také sám doma, s mizerným vybavením a vyučen jak zámečník, nikdy se mu žádný motor nerozsypal.
Všechny moje dosavadní auta jsem si také opravoval doma až na to poslední ale po zkušenostech s dnešní úrovní servisů, jsem začal opravovat i to poslední. Protože výměna dílu dokud závada nezmizí opravdu není profi oprava..... a osciloskop nemáme 
Ale teď k tématu!
Nejblíž mám pragos, takže bych zkusil kontaktovat je a uvidím..
A nebo sehnat jiný motor co nebude mít v háji hlavní ložiska. |
Zdravím kolego ZBmaster
V dobách našich otců a dědů se dělalo doma ledacos, ale také často měli možnost si něco poladit třeba v továrně. Můj otec takto vezl polomotor Octavie na zádech na Jawě 30km do HK...
Doporučil bych kontaktovat kolegu Felmel-a - co, kde, jak. Než shánět nový cizí motor na to samé. Kliku a ložiska mi dělal Lopour z HK, zbytek soused, který dělá motory denně. Jen aby Vás každá ušetřená koruna nestála dalších 10,-.
Ať se daří.
_________________ Autům nerozumím, ale snažím se ...
|
|
Back to top |
 |
z6hurvinek
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 13, 2011 Posts: 367 |
Posted: Wed Apr 27, 2022 7:46 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
jj já si nechal dělat GO motoru v roce 1993, ujel jsem něco kolem 1000 km a najednou začal motor hrozně mlátit. I když auto ještě kousek jelo než jsem dojel za křižovatku a vypnul motor. Byla prasklá klikovka, reklamace uznána. Pak jsem se dozvěděl že se to občas stávalo za totality. Jestli se to stává i nyní nevím.
|
|
Back to top |
 |
rogalista
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014 Posts: 389 Location: Podbořany |
Posted: Thu Apr 28, 2022 2:24 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Mám k dispozici několik sad nových hlavních ložisek z původní výroby. Pokud se někdo pouští do GO motoru a má firmu, která je umí protočit v bloku motoru tzn. že je "nezabije", tak mohu posloužit. (jinak si je nechám raději jako prolejzačku pro pavouky )
|
|
Back to top |
 |
Berlingo
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009 Posts: 458 |
Posted: Thu Apr 28, 2022 8:49 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Měl bych o jednu sadu zájem, pokud není na novou kliku. Bohužel jsem před nedávnem jednu takovou sadu věnoval, neb novou kliku opravdu nemám :(.
Případně sz., nebo email: j.vanicek @ argo-hytos.com Honza
|
|
Back to top |
 |
z6hurvinek
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 13, 2011 Posts: 367 |
Posted: Fri Apr 29, 2022 5:56 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Měl bych taky zájem o jednu sadu pokud na mě zbude. z6hurvinek @ seznam.cz
Díky
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 814 Location: Pardubice |
|
Back to top |
 |
Berlingo
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009 Posts: 458 |
Posted: Fri Apr 29, 2022 1:54 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
To je hezké, ale bez přeměření už bych nekupoval (už jsem jednou naletěl ... .).
|
|
Back to top |
 |
rogalista
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014 Posts: 389 Location: Podbořany |
Posted: Sat Apr 30, 2022 8:10 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Pro upozornění: mám jen hlavní - ne ojniční. Sám jsem si nabastlil do svého motoru z "moderního" Škodováckého OHV motoru. Pistě mi soukromé zprávy.
|
|
Back to top |
 |
ZBmaster
V záběhu


Joined: Dec 27, 2021 Posts: 15 |
Posted: Fri Dec 09, 2022 8:45 am Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Po přečtení komentářů a zhodnocení situace, jsem se rozhodl jíst cestou odborníků. Zde na fóru nebo od kamarádů jsem dostal pár typů na brusírny.
Do několika jsem psal a nebylo mi vůbec odpovězeno (např www.info-cechy.cz/asp-...ndex.html)
Plno brusíren odepsalo, že veterány nedělají. Nakonec jsem narazil na brusírnu pana Loupara. Tady na fóru jsem četl par dobrých hodnocení, ale když otevřu google, tak poslední recenze jsou naprostá bída.
Nemá někdo čerstvé zkušenosti? Nebo mi prosím doporučte nějakou jino firmu.
O panu Vodrlindovi vím a také vím o jeho velké vytíženosti.
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 814 Location: Pardubice |
Posted: Fri Dec 09, 2022 12:12 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Fa Lopaur Hradec je bývalá "Hradecká brusírna", která na Slezském předměstí jako forma malé "státní organizace" fungovala "od nepaměti". Již si nevybavím, zda to bylo družstvo či něco jiného, ale fungují ve stejných prostorách už od dob, kdy naši veteráni byli funglovkami. Došlo tam k tzv. privatizaci zaměstnancem s kontinuitou.
Problémem jsou jistě lidé - staří zaměstnanci odchází, náhrada je problém. Z toho mohou plynout některé negativní zkušenosti. Ovšem ten "starý duch" tam evidentně dosud je patrný, aspoň částečně, míněno v tom dobrém. Když jim dáte motor z oktávky, vědí, co mají v ruce a co s tím dělat. Vládnou také vhodnými (dobovými, dnes jistě překonanými) stroji, technologiemi se všemi plusy a mínusy. Mají i bohatou zásobu dobových dílů, nebo často vědí, jak se k nim dostat. Tohle téměř žádná novodobá opravna (spíš teda dneska "opravna") asi nenabídne. Otázkou je riziko výsledné kvality odvedené práce, ti pánové, co to dělali v 60. a 70. letech, to už bohužel nedělají. Otázku ceny úmyslně odsouvám.
Od raných 80. let pro mě dělali řadu zakázek nejrůznějšího charakteru (motovýbrusy Jaw, Pionýrů, ale i nějaké "rejže", pár přebrusů autoklik, vylévaná kompozicová ložiska na ně... Naposledy vloni kliku 1203 s dodáním ložisek, oprava a úhlování ojnic. Vesměs kvalitativně všechno OK, i když jednou jsem měl pocit nedobře vypláchnutého bloku jimi smontovaného polomotoru s klikou, která se posléze velmi brzy lehce chytila a vydřela na 2 ojničních ložiskách. Na druhou stranu pořád "je to firma", ne známý známého, který vašemu kusu železa věnuje individuální VIP péči.
Já bych je viděl a stále vidím jako dobré řešení, pokud chci něco, o čem předpokládám, že mě odjinud vyženou s tím, že to neumí/nedělají/nikdy nedělali a na mém kusu se to naučí.
Ta odkazovaná firma mi spíš přijde jako karosárnolakovna...
A ještě OT - vlastní zkušenost z "poptávkového řízení" na cokoliv. Z 10 oslovených firem nestojíte 5-6 ani za to, aby odpověděli poslali vás někam, ze zbývajících cca 4 tak 2-3 napíšou, že poptávané neudělají...
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 814 Location: Pardubice |
Posted: Fri Dec 09, 2022 12:13 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Fa Lopaur Hradec je bývalá "Hradecká brusírna", která na Slezském předměstí jako forma malé "státní organizace" fungovala "od nepaměti". Již si nevybavím, zda to bylo družstvo či něco jiného, ale fungují ve stejných prostorách už od dob, kdy naši veteráni byli funglovkami. Došlo tam k tzv. privatizaci zaměstnancem s kontinuitou.
Problémem jsou jistě lidé - staří zaměstnanci odchází, náhrada je problém. Z toho mohou plynout některé negativní zkušenosti. Ovšem ten "starý duch" tam evidentně dosud je patrný, aspoň částečně, míněno v tom dobrém. Když jim dáte motor z oktávky, vědí, co mají v ruce a co s tím dělat. Vládnou také vhodnými (dobovými, dnes jistě překonanými) stroji, technologiemi se všemi plusy a mínusy. Mají i bohatou zásobu dobových dílů, nebo často vědí, jak se k nim dostat. Tohle téměř žádná novodobá opravna (spíš teda dneska "opravna") asi nenabídne. Otázkou je riziko výsledné kvality odvedené práce, ti pánové, co to dělali v 60. a 70. letech, to už bohužel nedělají. Otázku ceny úmyslně odsouvám.
Od raných 80. let pro mě dělali řadu zakázek nejrůznějšího charakteru (motovýbrusy Jaw, Pionýrů, ale i nějaké "rejže", pár přebrusů autoklik, vylévaná kompozicová ložiska na ně... Naposledy vloni kliku 1203 s dodáním ložisek, oprava a úhlování ojnic. Vesměs kvalitativně všechno OK, i když jednou jsem měl pocit nedobře vypláchnutého bloku jimi smontovaného polomotoru s klikou, která se posléze velmi brzy lehce chytila a vydřela na 2 ojničních ložiskách. Na druhou stranu pořád "je to firma", ne známý známého, který vašemu kusu železa věnuje individuální VIP péči.
Já bych je viděl a stále vidím jako dobré řešení, pokud chci něco, o čem předpokládám, že mě odjinud vyženou s tím, že to neumí/nedělají/nikdy nedělali a na mém kusu se to naučí.
Ta odkazovaná firma mi spíš přijde jako karosárnolakovna...
A ještě OT - vlastní zkušenost z "poptávkového řízení" na cokoliv. Z 10 oslovených firem nestojíte 5-6 ani za to, aby odpověděli poslali vás někam, ze zbývajících cca 4 tak 2-3 napíšou, že poptávané neudělají...
|
|
Back to top |
 |
Berlingo
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009 Posts: 458 |
Posted: Fri Dec 09, 2022 2:16 pm Post subject: Re: Seřízení chodu motoru |
|
|
Mám informaci, že opět začíná fungovat firma RADEX Dolní Radfechová, kde jsem si poslední léta nechával brousit kliky a protáčet ložiska. Firma by měla fungovat s novým majitelem a opět se vrátit do pozitivního povědomí.
|
|
Back to top |
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|