
Main Menu

Uživatelé
 Welcome Anonymous
Membership:
 Latest: Vlastik
 New Today: 0
 New Yesterday: 0
 Overall: 3553
People Online:
 Members: 0
 Visitors: 11
 Bots: 1
 Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!

Select Language

Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Barvy
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
nav208
nováček


Joined: Nov 15, 2022 Posts: 1 |
Posted: Tue Nov 15, 2022 1:39 pm Post subject: Barvy |
|
|
Mám dotaz ohledně barev.
Mám Octavii r1963.
Našel jsem, že hodně dílů mělo z výroby šedozelený nátěr.
Př.: držák motoru, řemenice a vrtule, chladič, rám sedadel a kolejnice sedadel, tlumič výfuku a výfukové potrubí, tlumič řízení, skříň rozvodovky.
Šedozelené odpovídá nejblíže z RAL odstín RAL 7009.
Hlavu se přiznám že jsem takovou na motoru zhruba měl.
Co se týká rozvodovky, řemenice, držáku motoru, vrtule, všichni to většinou dělají černé.
Hlava po renovaci často bývá černá / stříbrná.
Chladič často bývá vyleštěný.
Jak to bylo z výroby? Díky
Description: |
|
Filesize: |
86 KB |
Viewed: |
143 Time(s) |

|
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 838 Location: Pardubice |
Posted: Tue Nov 15, 2022 4:28 pm Post subject: Re: Barvy |
|
|
Jen stručně. Na motoru Octavie/Felicie nebylo z výroby černého víc, než ventilační pásek přes uhlíky dynama. Vše ostatní barvené bylo v šedoolivovém odstínu cca RAL 7009. Odstín se liší podle r. v. / série. Dtto chladič. Nic se neleštilo, ani palivová trubka. Na tom motoru na obrázku je barevně skoro všechno pohledově špatně (a nejen barevně - evidentně matice na 13 klíč + malé pružné podložky ze čtvercového průřezu drátu). Stříbrné díly byly vždy v barvě materiálu odlitku, žádná stříbřenka, žádné černěné či zinkované šrouby atd..., výfukové paroží bez povrchové úpravy...
Chce to najít nějaké zachovalé auto v původním stavu s minimem zásahů a jím se řídit. Je to běh na delší trať pro (předpokládám) začátečníka.
|
|
Back to top |
 |
mais
SPARTAKOVEC


Joined: May 26, 2009 Posts: 538 Location: Plzeň |
Posted: Wed Nov 16, 2022 10:09 am Post subject: Re: Barvy |
|
|
nav208: byla to rozpočtovka a to těžká, takže nečekej, že tam dělali něco navíc než museli - to, že to bylo pak černé atd, to už je lidová tvořivost, která byla často ani ne tak fandovství, jako donucení, protože ta auta musela sloužit desítky let (jiné/na jiné nebylo) a díly byly k sehnání snad hůř než dneska. Takže kde kdo natřel výfukové potrubí (aby to tak nerezlo - takže kamnářská stříbřenka/černěnka přišla ke slovu), když se dělala hlava (a že ta se pravidelně dělala - min těsnění), tak někdo objel hlavu drátěným kartáčem, sundal oloupanou barvu a zase to vzali tím, co bylo po ruce, kdo měl přístup k chromování, nechal nachromovat větrák, víko ventilů atd.... šrouby přesně jak píše felmel - nejlevnější černej šroub a ještě by se dalo s s velkou pravděpodobností úspěchu pochybovat o tom, že to bylo něco pevnostního, osmička na 14tku klíč z fabriky, po změně normy se vesele přešlo na 13tku a nikdo to moc neřešil - po rozmachu im(n)busů v 80. a 90. letech řada lidí nahradila šrouby na plochou drážku právě tímhle řešením atd...
mně na té fotce ale teda nejvíc zaujalo chybějící víčko nalejvání oleje - že by exponát v muzeu již potkal lidi, nebo už muzeum lidí zná a radši ho tam vůbec nedalo? každopádně kolik je už pod víkem odpadků?
_________________ Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
|
|
Back to top |
 |
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Sep 04, 2006 Posts: 1627 Location: Výchdní Čechy |
Posted: Fri Nov 25, 2022 8:40 am Post subject: Re: Barvy |
|
|
U spartaků to bylo tak, že drobné díly podvozku a motoru byly máčeny/nastříkány ve světle šedé barvě (vana, štíty kol, držáky rozdělovače a dynama, trubky topení, ventilátor, řemenice, držáky kapiláry teploměru atd., pouze náboje kol byly modrozelené a pákové tlumiče bývaly zelené - resp. jen jejich odlitá tělesa. Podvozek se kompletně ustrojil a pak se vcelku smontovaný nalakoval tmavým zelenošedým odstínem, který měl v různých obdobích jiný nádech. Na začátku 1959 se chvíli používala i čistě zelená, pak byl opět návrat k tmavé zelenošedé. Postříkaný byl i motor, převodovka, ve spodní části byl postříkaný i chladič, který byl AUTOPALEM dodáván šedý. Kvalita nástřiku nic moc. Je to krásně vidět na videu "Stroje na výrobu Š440 1954" (letopočet je ale špatně, video je z roku 1958). Obrázek o kvalitě si může každý udělat sám. Lakýrník se jen vyhnul ventildeklu (nejdříve šedobílému, později kladívkově stříbrnému), filtru a dynamu. V některých obdobích se tyto díly maskovaly jednoduchou papírovou maskou. Po "svatbě" a dokončení montáže vozu, se ještě štětcem stejným odstínem natřel obal volantové tyče v motorovém prostoru (u standardů volantová tyč), "dekodér" řazení pod volantem případně ještě něco jiného, co přišlo dotyčnému nedostatečně nastříkáno. Pistolí dolakovali spodek (část podlah, šusplech, spodek podnárazníku, nenastříkaný spodek rámu). U některých sérií ještě kápli červenou barvu na štauferku vodní pumpy, zátku převodky, zátku mazání spojkového ložiska a olejovou měrku a to bylo celé. V příloze tyrkysové auto s výjimečně zachovalým nátěrem i na motoru (většinou bývá oloupaný) z února 1959, béžové z dubna 1958 standartní zelenošedá (vršek chladiče je oloupaný, má být šedý).
Description: |
|
Filesize: |
200.22 KB |
Viewed: |
110 Time(s) |

|
Description: |
|
Filesize: |
248.33 KB |
Viewed: |
116 Time(s) |

|
|
|
Back to top |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004 Posts: 838 Location: Pardubice |
Posted: Fri Nov 25, 2022 11:32 am Post subject: Re: Barvy |
|
|
Super shrnutí!!
|
|
Back to top |
 |
HonzaK
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 16, 2016 Posts: 114 Location: Roudnice n. L. |
Posted: Fri Dec 02, 2022 5:11 pm Post subject: Re: Barvy |
|
|
Jen dodam, ze pro Octavie plati vicemene to same, to napsal Ondra vyse. Objevuji se kombinace zelenosede a sede, u pozdejsich, treba u toho roku 1963 v puvodnim dotazu, spise kombinace tmave sede a svetlejsi sede. Co se motoroveho prostoru tyce, tak v cerne skutecne jen pasek dynama a nadobky na brzdovku.
Ze soucasnych barev se jako vhodne odstiny jevi treba odstiny Industrolu: www.bal.cz/produkty/industrol-univerzal-s-2013/ (khaki a sede odstiny), z RALu se pak treba daji pouzit odstiny 6006, 7009, 7005 apod.
|
|
Back to top |
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|