Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: nicknamed
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3491

People Online:
Members: 0
Visitors: 112
Bots: 1
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí
31/12/2022
Silvestr
 
07/08/2023
SPARTAKYÁDA 2020
 

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pilot
nováček
nováček


Joined: Jul 18, 2019
Posts: 2
PostPosted: Thu Jul 18, 2019 7:14 pm    Post subject: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Zdravím. Bohužel se mi stalo, že jsem jednou dojel domů a už jsem nevyřadil jedničku. Samozřejmě jsem provedl kompletní demontáž převodovky. První problém ale byl s tím, jak si vytáhnout z auta - musel jsem použít klínky, protože hnací hřídel nešla vytáhnout...a páčil jsem. Předchozí oprava proběhla před devíti lety a od té doby se nestalo, že by vyskočila rychlost nebo skočily dvě rychlosti naráz. Tehdy se to nějak povedlo, ale netuším, jak se mohlo stát, že se náboj synchronu 1. a 2. rychlosti posunul za mez a kuličky vyskočily...
Další problém je, že na hnací hřídeli na předku hnací hřídele je vidět, že je kov trochu sedřený, přitom jehly byly vyměněny za nové a v kompletním počtu, hnací hřídel byl tehdy nový (nikdy dřív nepoužit). Olej v převodovce byl po víčko. Tak nevím. Po složení převodovky jsem zkoušel zařadit jednotlivé rychlosti - vše zapadne jak má kromě dvojky, ta zapadne jen když se to ní opřu kladivem nebo zapáčím šroubovákem - zkoušeno už s vidlicemi na tyčích. Čím to může být? Synchronní kroužky jsou v pořádku, při otáčení je ale cítit docela odpor, pootočí se, ale rukou to neutáhnu. Jinak pro jistotu se ještě zeptám na nastavení synch. kroužku 3. a 4. rychlosti - nastavím vidlici na neutrál a šroubuju dopředu k 4. rychlosti a počítám otáčky... kroužek sedne na kužel (má kroužek lícovat kolo?)..potom šroubuju na 3. rychlost a znovu počítám otáčky dokud synch. kroužek nelícuje s kolem 3. rychlosti, jedu zpátky na neutrál o polovinu součtu otáček. Je to tak? Normálně synch., kroužek dosedá kousek za kola, toho jsem si vědom. Napadá mě, že někde musela vzniknout obrovská vůle a vidlice zajela dál než měla a kuličky vyskočily, ale podložky jsem použil... Confused

View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 794
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Jul 19, 2019 4:28 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Máte tam na vodicích tyčích podložky, vymezující chod/dráhu vidliček, aby se nepřesunula ta objímka víc, než smí?
Máte tam pod víkem funkční mechanismus proti zařazení více stupňů současně (tedy v případě, že máte řazení pod volantem)?
Nastavení polohy vidlice přešroubováním vodící tyče - ano.
Více nedokážu bohužel reagovat, neb neovládám jazyk, kterým je zbylá část příspěvku napsána.-)).

View user's profile
Back to top
Pilot
nováček
nováček


Joined: Jul 18, 2019
Posts: 2
PostPosted: Mon Jul 22, 2019 6:04 pm    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Tak jsem to opravil. Vyměnil jsem skříň převodovky, přehodil stromek, vyměnil jehly ve všem opět za nové a najednou jde točit i ručně. Předtím to drhlo. V původní kastli ložiska měly vůle, že šly vyndat až moc jednoduše bez přípravku.
Vidlice jsou přesně nastaveny podle 3. a 4. rychlosti. Po letech jsem zapomněl, že kolo má pro takový ten malý klínek výřez a proto nešla zařadit dvojka. Řazení mám na podlaze, samozřejmě mechanismus proti zařazení více stupňů tam je. Takže kdyby se někomu něco podobného stalo a nemá čas koumat čím to je - pozor na ten klínek!!!
Ale na příčinu drhnutí celéhou soukolí jsem nepřišel. Synchronní kroužky se točily volně, jen to prostě nešlo otočit rukou.
Ještě dodám, že:
lícování - těsný styk/ spasování ploch soused. dílů, aby vzáj. lícovaly [přesné dosednutí bez mezer a přesahů]

View user's profile
Back to top
Pedron
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: May 14, 2022
Posts: 32
Location: Plzeň
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 8:42 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Dobrý den, nechal jsem si vyměnit převodovku za jinou - repasovanou (řazení na podlaze), s autem jsem ujel asi 200 km. Při jízdě jsem zaslechl pískající zvuk, bylo to při zpomalování, tak jsem myslel, že jsou to brzdy (byl to velmi podobný zvuk jako když pískají brzdy). Následně jsem si všiml, že pískání se ozývá čím dál více i při jízdě, nezáleží na tom, jakou mám zařazenou rychlost, pokud vyřadím na neutrál, tak se mi zdá, že pískání slyšet není. Je možné, že je něco s převodovkou nebo spojkou?
View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 794
Location: Pardubice
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 9:38 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Je vůle na spojkovém pedálu? Nezadřelo se vypínací ložisko? Pokud je v převodovce olej, nemá tam moc co jiného pískat... Leda ještě suché/suchá gufero/gufera, ale to by asi přehlušily jiné mechanické zvuky.
View user's profile
Back to top
Pedron
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: May 14, 2022
Posts: 32
Location: Plzeň
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 11:00 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Děkuji za odpověď. Spojkový pedál má předepsanou vůli, zadřené vypínací ložisko asi nepoznám, ale řadí se pěkně. Převodovka byla měněna před měsícem (u staré byly špatné synchronní kroužky), proběhla i kontrola spojky. Zmátlo mě, že pískání při vyřazení rychlosti přestane, po zařazení rychlosti po nějaké době opět začne, proto jsem myslel na předovku.
View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 794
Location: Pardubice
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 1:18 pm    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Spojkové ložisko není v převodovce. Je v převodovce olej?
View user's profile
Back to top
Pedron
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: May 14, 2022
Posts: 32
Location: Plzeň
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 1:36 pm    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Děkuji felmel za ochotu odpovídat, vážím si toho. Olej se do převodovky při výměně naléval, ještě raději večer zkontroluji jeho množství. Ano, vím, spojkové ložisko není v převodovce, nevím, jestli bylo při výměně převodovky vráceno to původní, předpokládám, že ano. Myslíte, že by se mohlo ložisko zadřít po jeho nasazení a ujetí 200 km?
View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 794
Location: Pardubice
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 3:01 pm    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

Jestli je trvale v kontaktu s vypínacími páčkami, tak klidně i dřív.
View user's profile
Back to top
MiHa
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016
Posts: 190
Location: Praha 4
PostPosted: Fri Jun 24, 2022 9:12 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

přesně tohle se mi stalo v 1202 v roce 1986 a příčina nebyla v převodovce. Projev závady: pískání při zařazené rychlosti, na neutrál v pořádku. Po pár ujetých kilometrech to při přidání planu píská hodně a místo zrychlování zpomaluje. Odtah na laně, výměna převodovky. Po asi 10 km se závada opakovala. Opět odtah na laně, po chvíli zjištěno, že v rozvodovce není olej. Po dolití vytekl otvorem ve spodním víku. Výměna víka, dolití oleje, auto jede normálně. Po 100km se závada opakovala, už na jistotu demotáž spodního víka, jiné nebylo po ruce, tak zanýtování díry a nalezen ulomený zub z diferenciálu. Vyhodil jsem zub, nalití oleje, jede to. Geneze věci: škube spojka (obvyklé) > ulomí se zub v diferenciálu > zub se vzpříčí a udělá díru do spodního víka > vyteče olej > zadřou se ložiska v direfáku a to je to pískání.

Závěr: Zkontroluj si, jesli máš olej v zadní nápravě.

View user's profile
Back to top
MiHa
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 11, 2016
Posts: 190
Location: Praha 4
PostPosted: Fri Jun 24, 2022 9:15 am    Post subject: Re: Převodovka - nejde zařadit dvojka, zaseklá jednička

dodatek: převodovka jede celkem v pohodě i bez oleje, diferenciál ne. To je důležitý poznatek pro případ, kdy z převodovky teče olej a je třeba jet na STK. Stačí kousek před STK olej z převodovky vypustit, utřít ji zespodu a po kontrole opět nalít olej.
View user's profile
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy