Main Menu
Uživatelé
Welcome Anonymous
Membership:
Latest: PetrP
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3594
People Online:
Members: 0
Visitors: 33
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!
Select Language
Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Škubání spojky
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Mon May 16, 2022 11:01 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Když už tady bylo znovu rozvířeno toto téma, dovolím si přidat pár poznatků z poslední doby.
Vloni jsem osadil do vozu úplně nově udělaný motor, až na drobnosti si troufnu říct, že skutečně ve stavu "nový". Tedy logicky jsem k němu vyrobil další exemplář spojky s membránovou pružinou (teda už skoro sériovka, haha!).
Poznatek číslo 1.
Protože jsem dával vše s klikou rotující na dynamické vyvážení, byla vyvažována i ta spojka. Podle vyvažovacího protokolu byly největší nevývažky zjištěny a odstraňovány na koupeném originálním novém přítlačáku. Překvapivě jsem se domníval, že hromadně vyráběný a prodávaný značkový díl bude po této stránce OK, a ne horší, než pokoutně svépomocí od oka vyrobený setrvačník.
Poznatek číslo 2.
Další proměnná, vztahující se i na původní spojku. Získal jsem přesvědčení hraničící s jistotou, že touto další "škubotvornou" proměnnou je absolutně nestrojařské provedení výsuvu posuvné objímky s vypínacím ložiskem. Proč? Protože dva palce, které převádí otočný pohyb hřídele spojkového pedálu na posuv objímky nepůsobí svojí silou v ose objímky/vstupního hřídele převodovky, ale výrazně vyoseně, pod osou. To způsobuje křížení objímky při posuvu, vydírání otvoru v objímce do šišky a dtto hliníkového komínku, po kterém objímka ve směsi šmíru a prachu zvící brusné pasty "klouže". Výsledkem bylo, že jsem ve svých zásobách pouze velmi těžce hledal dvojici komínek-objímka takovou, výsledkem jejíhož vaklu byl nebylo evidentní vyklonění z kolmice čelní plochy ložiska. Seřizujeme furt vypínací páčky s přesností na desetiny, a ložisko proti nim najíždějící je skloněno pod náhodným úhlem...
Je zajímavé, že existují (minimálně) dva druhy těch vidlic s palci nestejné délky. Ty delší palce jsou "strojařsky správně", protože vyvozují sílu osově a objímku nevyvrací. Podle mých zjištění ty osově působící jsou použity u těch vozů, kde byl použitý nějaký mezipřevod od pedálu. buď lankem, nebo hydraulicky. Kde převod není, tam asi konstruktéři hledali, jak zvýšit výsledný převod - zmenšit zdvih a ovládací sílu, a zkrácení palců bylo rychlé a jednoduché.
Pokud bych ještě někdy něco podobného dělal, asi bych si tyhle přehlížené komponenty znova hodně pohlídal. Netvrdím, že to je spása, ale vliv to určitě nějaký mít bude.
Srry za román...
|
|
Back to top |
|
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
Joined: Sep 04, 2006 Posts: 1633 Location: Výchdní Čechy |
Posted: Mon May 16, 2022 7:56 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Tu delší vidlici má staré provedení spartakovského vypínání spojky s vyrovnávací hřídelí s pružinami a kolíčky a pak pravé řízení. Dále lanková ovládání 1202 a pod.. Pozor, pro každou vidlici je ale jiné vypínací ložisko s jinak vysokými odtlačovacími plochami. To taky výrazně zhoršuje poměry, pokud je neodpovídající.
Jinak ta čínská lamela je už od pohledu aušus. Do auta bych ji nedal. Sem tam se v inzerci objeví SACHS. To je jiné zpracování...
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:06 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Ahojte ak mozem poprosit o radu kupil som s pragosu tzv Superspojku, Nahodil na motor samozrejme som nedal tu ich činsku lamelu ale pouzil original Sachs 190mm. Motor mam zatial vymontovany .Problem cislo1. Mam pocit ze pritlacny tanier respekt ta pruzina po dotiahnuti je prakticky v rovine co moze byt normalne nemam skusenost ci to tak je v poriadku.
Problem cislo2. Po nahodeni prevodovky je strasne velka vzdialenost medzy loziskom a dosadacou plochou na zotrvacniku . Je pravda ze mam lozisko nizkymi opiernymi plochami a vydlicku mam vysoku. Mam obavu ze aj ked pouzijem lozisko s tlstymi opirnymi plochami aj tak nebude stacit pohyb tiahla na to aby zatlacilo pritlacny tanier natolko aby vyplo spojku. Posielam par foto pre lepsie pochopenie. Poprosil by som tu pritomnych odbornikou napr. Felmel. Ondra440. Jan75 aby mi pofedalibsvoj nazor nakolko to asi maju odskusane a presli si vyvojom atd. V Pragose bola moznost objednat aj komplet paku s vyp vydlickou a podla foto je uplne ina aka sa pouzivala v octavii mozno by take prevedenie riesilo moj problem. Za kazdu radu vopred dakujem.
Description: |
|
Filesize: |
69.05 KB |
Viewed: |
114 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
71.19 KB |
Viewed: |
127 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:07 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Foto
Description: |
|
Filesize: |
69.35 KB |
Viewed: |
108 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:12 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Foto
Description: |
|
Filesize: |
97.02 KB |
Viewed: |
117 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:12 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Foto
Description: |
|
Filesize: |
87.52 KB |
Viewed: |
114 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:14 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Foto . Miera je 14.45 mm
Description: |
|
Filesize: |
89.55 KB |
Viewed: |
115 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Wed May 18, 2022 9:23 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Foto
Description: |
|
Filesize: |
63.41 KB |
Viewed: |
93 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
63.41 KB |
Viewed: |
98 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Thu May 19, 2022 4:45 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Za odbordelníka se rozhodně nepovažuji! Snad za uživatele s praktickými zkušenostmi.
Něco tam je špatně! Podle prvních tří obrázků se zdá, že jsou paprsky pružiny strašně prolomené, vypadá to, že až směrem dovnitř k lamele. Tedy silná lamela nebo malá hloubka zapuštění dosedací plochy. Smontovanou Pragos spojku jsem nikdy na živo neviděl, ale u těch mých byly ty packy vždy vykloněné mírně opačně, směrem ven. Nebyly tedy dotaženy ani do svislé polohy! To vše s lamelou Veectory.
Vidličky s objímkou nevím. Ten první tvar nemám namontovaný (asi provedení Spartak??). Ta od Pragosu není moc vidět. Co je zač, neodvážím ani tipovat, Ovšem zdá se mi, že palce jsou velmi dlouhé. Zabírají v ose, což je dobře. Budou ale dávat strašný zdvih a přes velkou páku. Tedy síla na pedál (velká) a dráha pedálu (kraťoučká).
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Thu May 19, 2022 5:05 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Ještě jeden subjektivní dojem. Ta páčka Spartak?? se mi zdála strašně subtilní i doma, když jsem zkoušel různé varianty vypínání, když jsem si představil ty síly při vypínání. Já bych ji nevěřil, že se nezlomí... Z toho důvodu jsem ji zavrhl.
Jinak to předepnutí té pružiny má také svůj význam. Její charakteristika je hrubě nelineární, sedlová. Síla tedy neroste plynule se stlačením, jako u pružin klasických. Naopak vykazuje bod zlomu (sedlo), od kterého při dalším stlačování síla naopak klesá a opačně. Při zmenšení stlačen tedy v jistém rozmezí stlačení síla naopak roste. Což je u spojky výhodné, protože při opotřebení lamely síla neklesne, spíše naopak. A obráceně při silném stlačení při vypnutí spojky síla zase klesá, což m. j. znamená, že pedál v dolním konci svého zdvihu klade menší odpor.
Zjednodušeně - pokud se netrefí to předepnutí přesně, velikost přítlačné síly bude hrubě jiná, než ta "správná". Tzn. že i menší, než by měla správně být...
|
|
Back to top |
|
Berlingo
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 15, 2009 Posts: 492 |
Posted: Fri May 20, 2022 5:51 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Já tam tu spojku (sadu) mám, úplně původní (stáří min. 7 let) i novější typ a funguje dobře. Vždy jsem se díval, aby ty páčky zabírali jakž takž v ose. Ložisko mám u obou aplikací podložené, aby byl krátký chod. Spojka jako taková výborná, jen jde opravdu tíž a po celodenním ježdění mě bolí koleno (což je tedy zejména problém toho kolena).
|
|
Back to top |
|
Touringsport
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 22, 2017 Posts: 59 Location: Partizanske |
Posted: Fri May 20, 2022 1:09 pm Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Skusim použit ložisko s hrubšímy opornymi plochami a skusim podložit ložisko / vraj figel technika s Pragosu/ len ma zaujimalo ci je normalna tak velka medzera medzi ložiskom a dosadacimi pačkami pritlacneho taniera a to potrebuje este nejaku dráhu na zatlačenie tanierovej pružiny na pritlačnom taniery aby vyplo spojku /možno na vypnutie uz postači mala draha nakolko je nelineárna charakter tej tanierovej pružiny. Povodna spojkova lamela ktora bola dodana so superspojkou s Pragosu je stočena s 200mm na 190mm a hrubka 7,42mm/ŠMEJD/ nova spojkova lamela ktora sa pouziva vo feliciach a favorit s ktorej pochadza aj pritlačny tanier pouzity v SUPERSPOJKE ma 8,20mm a lamelu čo som použil je orig SACHS 190 a ta ma 9,12mm. tak ked uvažujem tak rozdiel cc 0,9mm na hrubke lamely nemože sposobit ze ta dosadacia plocha bude skoro v rovine. ked som pozeral rozne videa tak felicia a favorit ma tu pruzinovu spojku v klude tiez skoroi v rovine a tym ako sa lamela opotrebuva sa pružina vytlača smerom k ložisku.
|
|
Back to top |
|
sidlojar
nováček
Joined: Apr 18, 2023 Posts: 3 Location: okres Strakonice |
Posted: Thu Jul 20, 2023 11:21 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Zdravím, budu měnit spojkovou lamelu a ložisko, protože mi spojka trochu klouže při větším přidání plynu.... Lamelu i ložisko jsem koupil u Rektoryse na Bělohorské. Mám měnit i pružiny přítlačného talíře? Je to nutné? Ty jsem tam nesehnal.
Díky za názor.
|
|
Back to top |
|
NovýJosef
SPARTAKOVEC aspirant
Joined: Apr 24, 2015 Posts: 24 |
Posted: Fri Jul 21, 2023 6:05 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
Pružiny přítlačného talíře vidím vyjmout, řádně očistit a pokud nevykazují žádné vady tak neměnit, vrátit zpět. Při seřizování páček spojky používám měrky na ventily, jedině tak dosáhnu přesné nastavení páček. Samozřejmě s použitím speciálního přípravku podle návodu k seřízení spojky. Spojka pak neškube, není třeba měnit za superspojku.
|
|
Back to top |
|
rogalista
SPARTAKOVEC
Joined: Jan 18, 2014 Posts: 406 Location: Podbořany |
Posted: Thu Jul 27, 2023 7:08 am Post subject: Re: Škubání spojky |
|
|
V rámci místního tuningu na "hi-tech" spojky nabízím krok zpět - pokud má někdo zájem: mohu nabídnout zcela novou originální socialistickou lamelu (na obložení je razítko s čísem dílu) s torzním tlumičem kmitů a i lamelu s pevným středem a novým (moderním) obložením od českolipských Brzdy.cz
|
|
Back to top |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|