![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() O SPARTAKU ![]() SPARTAKY.CZ ![]() GALERIE ![]() FÓRUM ![]() KNIHOVNA ![]() SHÁNÍM-NABÍZÍM ![]() STAHUJ ![]() Sčítání ![]() Spartakovci ![]() MAPY ![]() ![]() ![]() Vítejte Anonymous ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Členové on-line: On-line není žádný člen! ![]() ![]() ![]()
|
![]() Napsal: Kozzel den: Pondělí Září 14, 2009 (13:16:40) (6621 přečtení) hodnocení článku: 3.5 Jistě se Vám někdy stalo, že jste jeli se svým Spartakem s došel Vám benzín.
Pomoc je přitom jednoduchá, stačí vyhodit benzínový motor, a během pár minut přimontovat nový, výkonný, tichý, třífázový elektromotor. Ne vážně, už dlouho sem nad něčím takovým přemýšlel protože mě nebavilo pořád volat o pomoc při tlačení auta z garáže na zahradu a na to různé popojíždění, když je zrovna spartakův nebo sedanův motor venku z vozu. Tak chvilku Catie, chvilku strojařského zamyšlení nad basou plzeňského potěšení a výsledek je tu ![]() ![]() Takže základem je 1,5kW třífázový, asynchronní, čtyřpólový elektromotor s kotvou nakrátko, zapojený do hvězdy na 3x 400V, 50Hz, výrobce MEZ Mohelnice, lehké hliníkové konstrukce. Pak jedna "vyřazená" klikovka, ze které se odřízne potřebná příruba na setrvačník spolu s hlavním ložiskem a stočí se na soustruhu na správnou míru. Jeden kryt setrváku a příruba motoru. Jeden setrvák s přítlačákem a stará lamela, distanční sloupky, spojovací materiál pevnosti 8G, a tak 6 hodin práce u soustruhu a frézy. Velká výhoda je, že tak jak je vidět smontovaný na fotce, dá se k němu bez jakékoli úpravy přimontovat startér, a můžeme drandit i tam, kde zrovna není elektrická síť. A divili byste se, jak dlouho baterky vydrží s autem jezdit. ![]() Další výhody našeho socialistického výrobku jsou tyto: Díky opravdu bezhlučnému chodu, ihned slyšíme například poškozené vysouvací ložisko spojky, že nám tu či támhle zpívá ložisko v převodovce, když zvedneme jedno zadní kolo, slyšíme Diferenciho (česky též Diferencův) převod, středové ložisko ( sedan). Další věcí je zabíhání převodovky po GO, nebo zabíháni Diferiho soukolí. atd.. Praktický provoz a jeho výsledky: Během provozu se ukázalo, že zařízení je navrženo zcela správně a bezchybně, tudíž fáze prototypu se plynule přesunula do fáze "furtotypu" Jen bych doplnil, že pokud by někdo chtěl s elektrospartakem zdolávat větší terénní nerovnosti ( výjezd z vrat do prudkého kopce atd) doporučil bych motor 2,2 kW. Jinak není problém při takovém terénu 1,5kW motor "udusit", i když díky hmotnému setrvačníku se i s poměrně malým výkonem dá překonat terénní vlna poměrně snadno. Výhodou elektromotoru, jakožto pohonné jednotky ( u sériového stejnosměrného motoru, kterým startér bezpochyby je to platí dvojnásob) je, že má maximální moment v nulových otáčkách a tedy není problém se s elektrospartakem rozjet i na 4tý rychlostní stupeň - ovšem zde důrazně upozorňuji na nutnost delšího prodlužovacího přívodu. ![]() Elektromotor se nijak neovládá, prostě ho zapneš, zahučí, roztočí setrvačník a pak už si jen sedneš a jedeš jako s normálním nastartovaným autem. Nevěřili byste, jakej tik má člověk v pravé noze při rozjezdu na plynovém pedálu, ovšem úplně zbytečně, protože elektromotor jak známo žádný plyn nemá ![]() Frekvenčák je tedy zbytečný, protože ovládání se děje normální spojkou a řazení převodovkou, která v autě při vyndání motoru zůstane. Prostě sem měl chvilku času, když byly díly v brusírně a udělal sem takovýhle udělátko. A divili byste se, kolik lidí už na to koukalo jako dobrej nápad, protože volat pořád někoho, ať jde zatlačit je otravné a někdy i nemožné ![]() Na baterku spartak vydrží jezdit docela svižně cca 20 minut a jak tiše. Dotazy prosíme písemnou formou. Kozzel Zpracováno podle příspěvku z Föra. |
![]() |
![]() |