<-- < -->
Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: tonk
Nový dnes: 0
Nový včera: 1
Celkem: 3618

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 11
Bots: 0
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE SpartakyWiki: Vyhledávání
 

_TOGGLE Kalendář akcí
08/08/2025
SPARTAKYÁDA 2025
 
31/12/2025
Silvestr
 

ČlánkyReportážeZajímavosti › Elektro Spartak
Zajímavosti
Elektro Spartak
Napsal: Kozzel den: Pondělí Září 14, 2009 (13:16:40)   (6621 přečtení)  hodnocení článku: 3.5

 

 

Jistě se Vám někdy stalo, že jste jeli se svým Spartakem s došel Vám benzín.
Pomoc je přitom jednoduchá, stačí vyhodit benzínový motor, a během pár minut přimontovat nový, výkonný, tichý, třífázový elektromotor.
Ne vážně, už dlouho sem nad něčím takovým přemýšlel protože mě nebavilo pořád volat o pomoc při tlačení auta z garáže na zahradu a na to různé popojíždění, když je zrovna spartakův nebo sedanův motor venku z vozu.
Tak chvilku Catie, chvilku strojařského zamyšlení nad basou plzeňského potěšení a výsledek je tu Smíšek a jak pánečku funguje Vykřičník

Takže základem je 1,5kW třífázový, asynchronní, čtyřpólový elektromotor s kotvou nakrátko, zapojený do hvězdy na 3x 400V, 50Hz, výrobce MEZ Mohelnice, lehké hliníkové konstrukce.
Pak jedna "vyřazená" klikovka, ze které se odřízne potřebná příruba na setrvačník spolu s hlavním ložiskem a stočí se na soustruhu na správnou míru. Jeden kryt setrváku a příruba motoru.
Jeden setrvák s přítlačákem a stará lamela, distanční sloupky, spojovací materiál pevnosti 8G, a tak 6 hodin práce u soustruhu a frézy.
Velká výhoda je, že tak jak je vidět smontovaný na fotce, dá se k němu bez jakékoli úpravy přimontovat startér, a můžeme drandit i tam, kde zrovna není elektrická síť. A divili byste se, jak dlouho baterky vydrží s autem jezdit.


Další výhody našeho socialistického výrobku jsou tyto:
Díky opravdu bezhlučnému chodu, ihned slyšíme například poškozené vysouvací ložisko spojky, že nám tu či támhle zpívá ložisko v převodovce, když zvedneme jedno zadní kolo, slyšíme Diferenciho (česky též Diferencův) převod, středové ložisko ( sedan).
Další věcí je zabíhání převodovky po GO, nebo zabíháni Diferiho soukolí. atd..

Praktický provoz a jeho výsledky:
Během provozu se ukázalo, že zařízení je navrženo zcela správně a bezchybně, tudíž fáze prototypu se plynule přesunula do fáze "furtotypu"
Jen bych doplnil, že pokud by někdo chtěl s elektrospartakem zdolávat větší terénní nerovnosti ( výjezd z vrat do prudkého kopce atd) doporučil bych motor 2,2 kW. Jinak není problém při takovém terénu 1,5kW motor "udusit", i když díky hmotnému setrvačníku se i s poměrně malým výkonem dá překonat terénní vlna poměrně snadno.

Výhodou elektromotoru, jakožto pohonné jednotky ( u sériového stejnosměrného motoru, kterým startér bezpochyby je to platí dvojnásob) je, že má maximální moment v nulových otáčkách a tedy není problém se s elektrospartakem rozjet i na 4tý rychlostní stupeň - ovšem zde důrazně upozorňuji na nutnost delšího prodlužovacího přívodu. Chechty

Elektromotor se nijak neovládá, prostě ho zapneš, zahučí, roztočí setrvačník a pak už si jen sedneš a jedeš jako s normálním nastartovaným autem.
Nevěřili byste, jakej tik má člověk v pravé noze při rozjezdu na plynovém pedálu, ovšem úplně zbytečně, protože elektromotor jak známo žádný plyn nemá Ščástnééé .
Frekvenčák je tedy zbytečný, protože ovládání se děje normální spojkou a řazení převodovkou, která v autě při vyndání motoru zůstane.
Prostě sem měl chvilku času, když byly díly v brusírně a udělal sem takovýhle udělátko. A divili byste se, kolik lidí už na to koukalo jako dobrej nápad, protože volat pořád někoho, ať jde zatlačit je otravné a někdy i nemožné Smíšek

Na baterku spartak vydrží jezdit docela svižně cca 20 minut a jak tiše.

Dotazy prosíme písemnou formou.

Kozzel

Zpracováno podle příspěvku z Föra.



 
 

proč tam čouhá ten kabel?

 





Facebook

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy