Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE SpartakyWiki: Vyhledávání
 

_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: darkin
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 3211

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 106
Bots: 0
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE Kalendář akcí
31/12/2017
Silvestr
 
12/08/2018
SPARTAKYÁDA 2015
 

Magazín SPARTAKOVCI › Veteránské bodování v Německu
Informace a zajímavosti
Klíč k určení známek
aneb
Dlouhá cesta ke správnému zhodnocení stavu.
Málokteré téma dokáže fandy oldtimeru tak rozrušit jako známkování stavu veteránu. Chceme Vám tedy ukázat, kterak se body plus nebo minus korektně určují. (V Německu, pozn. admin)
...takto zajímavě začínala příloha mailu, který mi poslal brněnský skůtrista H. Čermák, který k tomu píše
Získal jsem zajímavý text na testace prováděné v SRN, máte-li chuť , tak si to přečtěte. Možná, že bychom se mohli poučit.


Stále se opakující dotazy dokazují, že o bodovém vyhodnocování panuje mnoho nejasností. Někteří čtenáři jsou při telefonním dotaze dokonce překvapeni, jak je možné určit přesně stav i s čísly za desetinnou čárkou ( na př. 2,7) a chtějí vědět, jak je možné dospěti k tak přesným výsledkům. Jiní si opět stěžují, že domněle výhodné nabídky se známkou 2 se při osobním ohledání ukázaly jen jako pro oko vypiplané exempláře, které ale ve skutečnosti byly na hranici šrotu.
" Odebrali jsme se tedy do Castrop-Rauxel, do místa vzniku dnes všeobecně používaného hodnocení stavu oldtimeru. Tam sídlí centrála Classic Data, organizace znalcu, která nejenom před 23 lety určila dnes obvyklou definici známkového hodnocení stavu , ale do dneška klasifikuje na základě neustálého sledování trhu.Zakladatel Classic-Data Jochen Strauch: „Když se fandové oldtimeru přou o klasifikační známky, pak se ve většině případu nejedná především o známky, nýbrž o popis určitého vozidla. A protože při tom je vždy ve hře dost peněz, hrají individuální zájmy hlavní roli. Kdo prodává , vynáší svůj objekt do nebes, potenciální kupec pak pátrá po příslovečném vlase v polévce. Jen zcela neutrální třetí osoba má pak nejspíše možnost vytvořit si úsudek, který se nejvíce blíží skutečnému stavu věci. To je konečně i podstatný důvod k tomu, že většina pojišťoven vyžaduje pro stanovení hodnoty vozidla neutrální znalecký posudek“.
" Ale při vší objektivitě není ani pro znalce vždy snadné klasickému objektu udělit správnou známku. Staré auto nebo motocykl nestárnou, tak říkajíc, rovnoměrně. Tu je objekt s novým lakem, jiný má motor po generálce, ale na druhé straně jiné části vykazují stopy opotřebení, zakytované stopy po rzi, prohřešky proti originalitě atd. Jsou to stopy z dlouhé historie takového oldtimera. Něco z toho je jasně hodnoceno positivně, něco opět negativně.
" Jak rozličně muže probíhat život konkrétního automobilu, to nám ukáží kandidáti našeho testu, které vzal pod lupu expert firmy Classic Data. Zatímco Mercedes 280S ročník 1972 měl poklidnou minulost jako hýčkané auto jednoho pensisty a později jako sběratelský objekt jednoho nadšence, který jej jen střídmě používal k letním vyjížďkám, byl osud Renaulta 8 Gordini z roku 1970 už naprosto jiný. Nádherně vyladěný R5 Alpine motor se dvěma dvojitými karburátory a vějířovitě uspořádaným sacím potrubím tvoří epicentrum jeho hlasitého nástupu, při čemž vnější plechový obal se zdá být méně podstatným. Ale právě tento plechový obal je aktivní položkou tohoto vozu, neboť originální R8 Gordini s pětistupňovou převodovkou jsou vzácní, zatím co, v tomto případě, neoriginální motor se dá bez problému sehnat.
" Otázky originality pouští náš expert prozatím se zřetele. Ty se projeví později poklesem hodnoty, když chybějící originální Gordini motor způsobí pokles ceny o 2500 Euro. Ted jde ale nejprve jen o celkový stav modrého sporťáku. Motor a převodovka nejsou jen pastvou pro oči i sluch, ale přesvědčí i svojí bezvadnou funkcí a výkonem. Vzácný originální volant zapůsobí příznivě právě tak jako i originální sedadla formovaná ve stylu pozdních šedesátých let. To ovšem nemůže zakrýt skutečnost, že karoserie po dobu třiceti let se netěšila velké pozornosti majitele. Ledabyle přetřené škody na laku, malé boule v plechu a rozšířené blatníky vydávají svědectví o minulosti výkonného sportovce. Tady bylo zřejmé důležitější najít prostor pro těžko sehnatelná GT kola s maximálně širokými pneumatikami, než zachovat originální vzhled vozu.
" Expert se musí propracovat 142 zkušebními body Classic Data zkušebního protokolu, který je dále rozdělen do 25 rubrik: plech, lak, chrom, střecha u kabrioletu, kola, pneumatiky, dveře, interiér, výplně dveří, sedadla, palubní deska, podlaha, potažení stropu, prostor pro zavazadla, motorový prostor, příslušenství, chladič, zkouška běhu motoru, zkušební jízda, kontrola po jízdě, rám, přední náprava, zadní náprava a ještě další položky. Dříve než znalec u první rubriky „Plech“ zanese známku mezi jednou až pěti, udělí osm podznámek pro vnější dojem, lícování dveří a kapoty, montáž nárazníku a ozdobných lišt, nerovnosti plechu, provedení oprav, vytmelení, rez a změny na karoserii. Ostatní rubriky jsou podobně sestaveny a mají až 15 podbodů. I když jiný znalec některé detaily poněkud jinak ohodnotí, přesto při tomto enormním počtu bodu a podbodů musí dospět ke stejnému či téměř stejnému výsledku, vysvětluje Strauch:“ Zjistili jsme, že mezi dvěma nezávislými posudky jednoho a téhož auta jen vzácně se vyskytne diference větší než dvě desetiny stupně“..
" U plechu a laku dostane Renault průměrnou známku 3,4. Hýčkaný Mercedes dopadne zde podstatně lépe. Přesné lícování, excelentní první lak a profesionální ošetření povrchu pomohou Mercedesovi k vysněné známce 1,2. Ale právě originálně zachovalý interiér u MB S zavinuje bodovou ztrátu. Modré potahy sedadel jsou vyrudlé, sedadlo řidiče částečně prodřené a poněkud prosezelé. I přes intaktní dřevěné vyložení, dobré koberce a nepoškozené výplně dveří zanáší expert známku jen 3,1. Gordini se svým trochu „vybydleným“ interiérem musí se spokojit se známkou jen 3,4.
" Při hodnocení techniky vede na body Renault. „Nabroušený“ čtyřválec je absolutně utěsněný a osloví oko svými zánovními karburátory, leštěnou hlavou válců a celkovým skvělým stavem. Zkrátka stavem, který dokáže příslušné fandy nadchnout. Se svým motorem a převodovkou dostává se Renault se známkou 2,2 dopředu, ač by tato mohla také jako čistá dvojka také projít.
" Jinak je tomu u Mercedesu: Stará S-Klasse běží sice po 230000 km jako hodinky, expert Meissner předpokládá ovšem i přes stále jemně řadící automat a bezvadný výsledek zkušební jízdy značný stupen opotřebení po tolika proběhlých kilometrech. I u pravidelně dle předpisu ošetřovaných vozech je nutné po 230000 km vycházet z faktu, že většina agregátu již podstatnou část očekávaného života mají za sebou. To se při hodnocení negativně projeví i tehdy, kdy při kontrole nejsou žádné závady zjištěny. Když proběhlé kilometry nelze spolehlivě doložit, pak je v posudku uvedeno, že údaje pocházejí jen od majitele. Tentýž postup je volen o údajných opravách pokud jejich provedení není písemně doložitelné.
" Investice ,jako kompletní oprava hlavy válců po 180000 km nebo kompletně nové brzdové ustrojí při 190000 km , pro které existují účty z roku 1996 a 1988 nepadají u Mercedesu v úvahu, poněvadž se jedná o běžné udržovací práce, které po absolvování daného počtu kilometru platí za normální. Bude-li motor, dle experta Straucha , po nastartování modře kouřit, pak je nutné vzíti v úvahu náklady na profesionálně provedenou opravu hlavy válců, což muže hodnotu vozu snížit i o polovinu. Dobře fungující motor je posuzován jako normální stav, který nad známkou čtyři nezasluhuje zvláštní bonus. Posléze označí expert motor Mercedesu známkou 2,8-tedy 3 plus.
" Apropos 3 plus. Ačkoliv Classic-Data-System vychází ze starých dobrých školních známek, mají mnozí fandové potíže, mají-li desetinná čísla vyjádřit slovně. Stupnice začíná s jednotkou, která má rozsah 1,0 až 1,2. Jedna minus sahá od 1,3 – 1,5 a od 1,6 hovoří experti o dvojce plus. Čistá dvojka platí od 1,9 – 2,2. Tak to jde po řadě dále až po čistou šestku. Poslední známka je použitelná jenom při hodnocení jednotlivých komponentu vozidla. Zde se užívá pro chybějící části. Kompletní vozidlo se známkou šest nemůže tedy existovat.
" Tři až čtyři hodiny potřebuje odborník firmy Classic-Data, aby probral všechny ze 142 položek zkušebního protokolu. Teprve pak má jednotlivé známky pro všechny z 25 rubrik. Tyto známky je nutno nyní sečíst a pak dělit pětadvaceti. V našem konkrétním případě vyšly známkové průměry 2,6 pro Mercedesa a 2,8 pro Gordiniho. Dvakrát tedy tři plus. Při pohledu do tohoto zvláštního sešitu zjistíme, že tento typ Mercedesu při známce 2 je ohodnocen na 8900 Euro a při známce 3 5400 Euro.Rozdíl mezi oběma známkami obnáší tedy 3500 Euro, to jsou 350 Euro pro každou desetinu stupně. Jestliže stav našeho Mercedesu byl ohodnocen známkou 2,6 , tedy šest desetin pod dvojkou, musíme odečíst od ohodnocení stavu 2 2100 Euro t.j. šest krát 350. 8900 minus 2100 dává konečnou cenu 6800 Euro. K tomu musíme však přičísti zvláštní výbavu jako elektricky ovládanou posuvnou střechu, závěs pro přívěs, a pro svou dobu typickou Becker Mexico Cassette. Tato zvláštní příslušenství musí být s ohledem na konkrétní typ vozu hodnocena individuelně. Zatímco závěs pro přívěs si zaslouží u Mercedesa jistě plus body, kupec auta Gordini by něco takového okamžitě vyhodil do šrotu Jelikož většina Mercedesu S Klasse byla vybavena posuvnou střechou, neprojeví se tato výbava výrazněji na zvýšení ceny. Rozhodně méně než třeba u vozu Alfa Romeo Giulia, který v originále jen velice zřídka umožňoval posádce volný výhled do nebe. 450 Euro za generálně opravený Becker Mexico jsou naprosto realistické. Jochen Strauch pokládá přirážku ve výši 1000 Euro za za zvláštní vybavení jako realistickou. Tak se Mercedes po odborném ocenění dostává na konečnou cenu 7800 Euro.
" Ve stavu dle známky 2 byl by modrý zázrak od Gordiniho ceněn na 11000 Euro. Ve stavu dle známky 3 byly by to ještě 7000 Euro. Za známku 2,8 dostáváme tedy cenu 7800 Euro. Positivní vliv na zvýšení ceny mají hledaná tvarovaná sedadla a to částkou 500 Euro a právě tak velice oblíbená GT aluminiová kola zvyšují cenu o 1000 Euro. Pak ale nesprávný motor redukuje cenu o 2500 Euro. V konečné versi dospějeme k ceně 6800 Euro.
" Stanovení ceny je důležité především pro havarijní pojištění. Aby se předešlo případným podvodům, chtějí pojištovny znát, zda se příslušné vozidlo skutečně nachází v udávaném stavu. Nejdůležitějším úkolem znalce je kontrola dokladu vozidla (výrobní čísla) a zjištění, zda podstatné závady nesnižují hodnotu vozidla. Opakovaně byly již pojišťovnám podstrčeny falešné fotografie nebo zamlčeny vážné technické závady. Jestliže pojištovna uzavře smlouvu bez prověření stavu vozidla, pak se muže stát, že po fingované krádeži žádá majitel cenu odpovídající absolutně intaktnímu vozidlu. Jelikož detailní dobrozdání stojí od 200 do 350 Euro, zavedla Classic Data tak zvané krácené hodnocení, které při ceně 95 Euro poskytuje odpovědi jen na základní otázky pojišťoven. Toto vyhodnocení provede expert během 15 až 30 minut a potvrdí nález pro pojišťovnu včetně tržní ceny vozidla. Pro majitele zcela laciných vozidel přichází vlastně jen krácené hodnocení v úvahu, bude-li pojišťovnou požadováno, protože expertiza za 250 Euro připadne u vozidla v ceně 2500 Euro sotva v úvahu.
" Toto krácené hodnocení muže však se projevit negativně, neboť je to při vší odbornosti výsledek jen více méně povrchní prohlídky. Kupec se nemůže na ně plně spolehnout a muže pak krátce po koupi být nepříjemně překvapen závadou, kterou expert nemohl odkrýt. Je tedy záhodno zvláště při koupi drahých vozidel, vyžadovat detailní expertisu. I pojišťovny se ve vyšších cenových kategoriích nespokojují již kráceným hodnocením.
" Prodávající, kteří své vozidlo dokonale znají musí býti schopni s pomocí Classic-Data-Checklisty objekt sami ohodnotit.
" Checklistu lze obdržet zdarma od Classic-Data, Wittener Strasse 105, 44575 Castrop-Rauxel, jestliže přiložíte obálku formátu A 4 s vaší adresou a se známkou 1,55 Euro. Jednodušeji a laciněji to jde přes Internet. Pod www.oldtimer-info.de je příslušná listina k volnému použití.
" Abychom vám ohodnocení Vašeho „pokladu“ usnadnili, otiskujeme pět různých příkladů spolu s udělenými známkami.
" U demonstračních objektu jedná se o různé Porsche 356, což není zcela náhodou. Sotva jiný typ vozidla je tak často restaurován, aby bylo možno najít příklady pro různé stupně opotřebení. U zcela laciných vozidel se setkáváme se stavem odpovídající známce více než 2 plus jen výjimečně.
"
Pod pojmem špičkový stav rozumí se u Forda Taunus P6 něco jiného než u Mercedesu 300 SL Zatímco pyšný majitel Taunusu má v garáži ošetřované auto po nějakém pensistovi a jen s lehkými stopami opotřebení, tak majitel Mercedesu s výklopnými dveřmi chápe pojem špičkový stav jako lepší než nový.
"
" Jochen Strauch: „SL milovníci jsou velice vybíraví. Dnes jsou jedničkou klasifikovány vozy, které až do posledního šroubku odpovídají stavu nového vozidla- a takových není dnes málo. Lakování dosahuje takového stupně, jaký v padesátých letech ani u Mercedesu nebyl technicky možný“.
"
" Poněvadž restaurování takové úrovně se u Taunusu P6 sotva najde, je i špičková úroveň jinak chápána. Zde se vychází prostě z posudku, že špičkové auto patří k těm nejlepším na scéně. Takový vůz muže klidně mít malé závady na laku a nést mírné stopy opotřebení.
" A právě tady naráží Classic-Data System na své hranice. Neboť jestli se kvalita lakování hodnotí samostatně bez vztahu k určitému typu vozidla, pak by takový Triumph Spitfire vyjíždějící z továrny dostal za lak dvě minus a to v nejlepším případě. Trabant s kvalitou lakování odpovídající známce jedna byl by jen karikaturou sebe sama.
"K tomu Jochen Strauch:“ Kdo dneska nějakého oldtimera restauruje, pokouší se zpravidla o nejlepší možný výsledek. Pak se stane, že takový Spitfire dostane lepší lak než měl z továrny. Já jsem alespoň do dneška nepotkal nikoho, kdo by své auto restauroval hůře než je současně technicky možné, jenom aby se nevzdálil od kvality originálu“.
" Tady je jistě výhodou, že se občas objeví vozy, které byly vakuově zabaleny a uskladněny- jinak by se mnozí výrobci museli potýkat s kritikou, že jejich produkty již jako nové byly vlastně podřadné.
"
" S pohledu expertu Classic-Data je rozumné Mercedesa a Moskviče hodnotit dle stejných kriterií. Těžko muže každý expert vědět, jakému standartu kvality odpovídaly v padesátých letech např. vozy Aston Martin nebo Tatra a potřebné rešerše by mohly trvat i léta. Současný stav se naproti tomu dá dle zde uváděných kriterií jasně klasifikovat. Spolu s rozbory trhu v centrále Classic-Data v Castrop-Rauxel lze dospěti ke spolehlivému určení ceny, které můžete nyní s pomocí údajů v tomto zvláštním sešitě i sami provést.
"
" Motor: Známka 1-5
" Známka 1 minus: Motorový prostor ze kterého by se dalo jíst. Vhodné originální nálepky podtrhují nostalgickou notu. Neoriginální kabely kalí jinak perfektní obraz.
"
" Známka 2: Povrch karburátoru je matný, gumové díly lehce zatvrdlé, lak místy odprýsknutý.
"
" Známka 3: Netésná hadice, omačkané šrouby, stopy oleje na spodku motoru.
"
" Známka 4: Provisorně opravované kabely, odprýskaný lak, levá vzduchová hadice chybí.
"
" Známka 5: Chybějící díly, motor neběží, bylo již započato s vrakováním.
"
"
" Chrom: Známka 1-5
"
" Známka 1: Rám dveří ve vynikajícím stavu díky bezvadnému zpracování.
"
" Známka 2: Stejné místo jako v předcházejícím obraze, které ale nebylo optimálně vybroušeno a pochromováno.
"
" Známka 3: Nerovnosti, drobné rýhy a matná místa svědčící o opotřebení.
"
" Známka 4: Bublinky a pupínky svědčí o tom, že pochromování je již na odchodu.
"
" Známka 5: Více pupínku než lesku-nejvyšší čas pro obnovení chromování.
"
"
" Kůže: Známka 1-5
"
" Známka 1: Autentický materiál a přesně tak zpracován jako u nového Porsche 356.
"
" Známka 2: Tento obnovený kožený potah vykazuje již první stopy opotřebení.
"
" Známka 3: Jen pro puristy muže být originální, ale opotřebovaná kuže, žádoucí volbou.
"
" Známka 4: Odřená kuže a prosezelé sedadlo.To je více než jenom patina-sedadlo k vyřazení.
"
" Známka 5: Opotřebení a přetrhané švy deklasují toto sedadlo jenom k objektu pro restauraci.
"
"
" Podběh kola: Známka 1-5
"
" Známka 1: Naprosto bezvadný stav jak podběhu, tak i restaurovaného kola.
"
" Známka 2: Podběh není zcela perfektní a též poněkud zašlý chrom kazí dobrý dojem.
"
" Známka 3: Stopy opotřebení na ráfku a poklici. Též i matný chrom.
"
" Známka 4: Odprýskávající lak na podběhu, opotřebované pneumatiky a zrezivělé ráfky.
"
" Známka 5: Chybějící poklice. Celé kolo je nutno kompletně sanovat.
"
"
" Definice známek
"
" Známka 1: Bezvadný stav bez technických závad. Opticky odpovídající své době. Vozidlo absolutní špičkové třídy. Jako nové nebo dokonce ještě lepší. Velmi vzácné.
"
" Známka 2: Dobrý stav. Original nebo odborně restaurované vozidlo. Bez závad, ale lehké stopy opotřebení jsou možné. Bez chybějících nebo dodatečně montovaných neoriginálních dílu. Výjimku tvoří zákonem předepsaná příslušenství.
"
" Známka 3: Ojetý stav se stopami minulých let. Drobné závady jsou možné, ale vozidlo musí být schopné provozu. Bez prorezavění. Bez nutnosti okamžitých oprav.
"
" Známka 4: Opotřebený stav ev. nedokončená restaurace.. Jen podmínečně schopný provozu. Okamžité opravy jsou nutné. Zásadně však musí být vozidlo schopno snadné opravy nebo restaurace. Lehké až střední prorezavění.
"
" Známka 5: Vozidlo schopné restaurace ale nikoli pojízdné. Vozidlo již bylo neodborně restaurováno nebo je v rozloženém stavu. Větší investice jsou sice nutné, ale restaurace
" možná, i když některé díly ev. chybějí.
"
"
"
" Mezní případy
"
" Otázka, zda určité vozidlo muže jen kvůli jednomu defektu při klasifikaci klesnout hned o několik bodu, vede k častým sporům. Samozřejmě, že z restaurované dvojky se jen kvůli defektnímu startéru stane hned čtyřka, jen proto, že vůz je momentálně jen podmínečně provozu schopným. V takovém případě stačí, že od ceny dle známky dvě odpočítáme cenu nového startéru a dospějeme tak ke korektní ceně. Ne tak jednoduché je to při prorezavění. Jestliže u vozu jinak odpovídajícímu známce dvě, lakýrník při základování dveří fušoval a nyní bublina v laku svědčí o skrytém rezavém místě, pak prodávající musí akceptovat větší odpočty. Kromě nákladu na vlastní opravu rezu je nutno počítat též s demontáží a zpětnou montáží dveří , jakož i s vyjmutím a zpětným zabudováním dveřních mechanismu. Výše nákladu na tyto práce se dají předem těžko odhadovat. V každém případě je pro prodávajícího lepší defekt na vlastní náklad nechat odstranit.

Poznámka: Celý text je uveřejněn v nezkrácené podobě.
Byl pouze graficky upraven a doplněna interpunkce u některých slov. Zjevně byl psán v německém klonu Wordu.


Poslal Rancher Pátek, 24. Únor 2006 @ 19:07:09 CET
[ Administrace ]

Příbuzná témata

Informace a zajímavosti

"Veteránské bodování v Německu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Práhy
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.


Facebook

_TOGGLE Příbuzné odkazy
 Více o Informace a zajímavosti

Nejčtenější článek o Informace a zajímavosti:
Škoda 450 a Felicie. (I)

_TOGGLE Bodování článku
Průměrné skore: 4.57
Hlasů: 7


Najděte si chvilku na obodování článku:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


_TOGGLE Možnosti

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy