Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3
-> Oktávky

#1: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: Honzax3 OdeslatZaslal: So Úno 11, 2017 8:04 pm
    ----
Ahoj pánové, založil jsem nové fórum, protože by mě zajímalo, co by obnášela přestavba motoru 1089 ccm na 1221 ccm. Mám v Octávce ten malý motor a táhne velice vlažně a hlavně do kopce je to těžký lenochod, nedej bože naložit 2 dospělé a 3 děti. Podle původního tachometru má mít najeto nějakých 65500 km, ale čert tomu věř. V chytrých knížkách jsem se dočetl, že motor 1221 ccm má jednak o 5 HP větší výkon, ale hlavně o nějakých 16 Nm větší krouťák, což už by mělo jít znát. Idea je taková, neměnit motor, ale přestavět ho na 1200 ccm, tak jako tak plánuji menší GO (písty, kroužky, možná přebrousit klika - ale neklepe, možná srovnat palici), protože motor je původní dle TP. Co obnáší přestavba - jde pouze o výměnu vložek a pístů, nebo je třeba i jiná hlava (průměr ventilů?), popř. jiný karburátor, nebo stačí přetryskovat? Ostatní komponenty předpokládám zůstávají stejné, nebo je i jiná klika, vačka atd. Předem moc díky za kvalifikované rady Ščástnééé

#2: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: PachtoBydliště: Nové Město nad Metují OdeslatZaslal: So Úno 11, 2017 8:45 pm
    ----
Hlavní rozdíl je v průměru, 1089 ccm má 68 mm a 1221 ccm má 72 mm. Takže by se musel převrtat blok.

#3: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: bobi-hBydliště: Kaplice OdeslatZaslal: So Úno 11, 2017 9:48 pm
    ----
Já osobně bych ten původní motor udělal, náš spartak i s přívěsem Skyf utíká pěkně a nebo dal originál 12 motor. Obojí tě vyjde levněji a hlavně bez problémů

#4: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: tripworldBydliště: Trencin OdeslatZaslal: So Úno 11, 2017 10:27 pm
    ----
Podľa mojich skúseností a informácií, bez použitia bloku pre 1200 nie je možné z 1100 spraviť 1200. Ja som to riešil opačne chcel som z 1200 robiť 1100. A kupoval som druhý celý motor.
Hlava je zameniteľné pre oba objemy to isté vačka, kľuka sa delí na hrubé a tenké ložiská záleží od ročníka.
O pôvodný stav ti asi nejde keď chceš zmeniť objem tak sú tam aj rôzne iné detaily.

#5: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: GeorgePowerBydliště: Habartov OdeslatZaslal: So Úno 11, 2017 11:48 pm
    ----
tripworld :
Podľa mojich skúseností a informácií, bez použitia bloku pre 1200 nie je možné z 1100 spraviť 1200. Ja som to riešil opačne chcel som z 1200 robiť 1100. A kupoval som druhý celý motor.
Hlava je zameniteľné pre oba objemy to isté vačka, kľuka sa delí na hrubé a tenké ložiská záleží od ročníka.
O pôvodný stav ti asi nejde keď chceš zmeniť objem tak sú tam aj rôzne iné detaily.

Ale samozřejmě, že to jde... Jak už psáno výše, musel by se ale převrtat blok, aby se do něj ty větší vložky vešly. Opačně (tedy z 1200 na 1100) to pochopitelně nejde.

Hlava se liší, ale ani zde nemá kolega tripworld úplnou pravdu. Jedenáctková hlava na dvanáctku použít lze (dokonce to býval takový dobový tuning, protože má pak ta dvanáctka s jedenáctkovou hlavou vyšší kompresi. Opačně to ovšem zaměnit nelze...).

Vačka je v obyčejných motorech stejná. Klika v motorech ze stejného ročníku rovněž.

Takže rada pro Honzux3: Jak už psáno výše, kup 12ku motor a naklepni na něj Tvoje číslo motoru a máš nejefektivněji vyřešen problém...

#6: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: KIE OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 12:00 am
    ----
Honzax3: nevím jestli si od toho motoru neslibuješ příliš.... mám oktávku v 1221 a 1089 motorizaci a zase to není takový rozdíl, abych kvůli tomu řešil předělávání motoru.

Jde spíš o to jestli tu 1089 máš dobře seštelovanou a jestli opravdu není před smrtí, motor kde už není komprese prostě táhnout nebude.

Jedinej důvod proč bych šel do 1221 je ten, že ty válce se daly jeden čas snáz sehnat než ty 1089 ( aukro.cz/skoda-spartak...69827.html ) a za rozumné peníze (myslím, že němci nebo kdo to vyráběl), ale mám dojem že dnes už je to asi jedno, protože ta fabrika skončila.

Asi bych spíš chtěl mít to origo...

Jinak číslo už se dnes přerážet nemusí - stačí vymazat z TP a pak tam můžeš dávat každej tejden jinej motor - (teda oni by to neměli čistě teoreticky na STK řešit vůbec, ale často jsou tam debilové).

#7: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: GeorgePowerBydliště: Habartov OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 12:19 am
    ----
Jasně, číslo motoru se dnes na STK už neřeší (tedy nemělo by...) Smíšek Já jsem spíš pochopil to, že kolega je rád, že má v autě origo motor (= tedy s číslem, které sedí se štítkem), a proto ho nechce měnit, ale předělat. Tak jsem navrhl jednodušší řešení Smíšek

#8: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: PachtoBydliště: Nové Město nad Metují OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 12:53 am
    ----
Mě na STK se zadomotorem řešili číslo motoru, podle něj přišli na to že je to jinej typ, než v papírech (ikdyž ten motor tam byl odjakživa a čísla seděli, chyba se stala nejspíš při vydání druhopisu), jinak na pohled neroznatelé. 14 let si toho nikdo nevšímal, ale jakmile jsem to auto koupil já, tak mě čapli. Stalo mě to 3 hodiny přesvědčování na úřadě, aby mi to přepsali Smíšek

#9: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: KIE OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 1:21 am
    ----
pachto: nechápu, teda STK ano - tam je to klasika, že začnou štourat v čísle motoru a bohužel někde jsou dost inteligenti, aby zjistili, že se z toho dá vytáhnout, že jde o jiný typ motoru (a to JE problem).

Ale na úřadě tam je to otázka 5 minut požádat o výmaz čísla motoru, tj. ne přepsání na jiné číslo, ale výmaz čísla motoru a pak už se nemají na STK o co opřít.

#10: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: maisBydliště: Plzeň- Červený Hrádek OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 8:26 am
    ----
KIE :
pachto: nechápu, teda STK ano - tam je to klasika, že začnou štourat v čísle motoru a bohužel někde jsou dost inteligenti, aby zjistili, že se z toho dá vytáhnout, že jde o jiný typ motoru (a to JE problem).

Ale na úřadě tam je to otázka 5 minut požádat o výmaz čísla motoru, tj. ne přepsání na jiné číslo, ale výmaz čísla motoru a pak už se nemají na STK o co opřít.
Nemají se o co opřít u našich aut, ale pokud má číslo motoru i informaci o typu, tak pozor na to, že po výmazu čísla motoru, nemusí sedět na výrobním čísle motoru pořadová část čísla, ale musí sedět typ. Jinými slovy pokud bude mít motor číslo 471*xxxxxxxxxx*, tak po výmazu čísla může být zase použit jen motor řady 471.. což je při lepení aut, které už jsou tímto číslem vybaveni trošku problém.

#11: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: Honzax3 OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 9:53 am
    ----
Chlapi, díky za rady, motor by měl být seřízen OK, ale zkusím si s tím ještě pohrát, zkusím asi někde sehnat kompresmetr a změřit kompresi, spíš si myslím, že motor je spíš už vychozený, i podle spotřeby oleje, která je na můj vkus o něco větší, než by měla být (i když norma je až 1l/1000 km, což by tak mohlo odpovídat). A nebo seženu slušnou 12 motor a přehodím to, přerazil bych čísla, protože auto je na veteránských RZ a číslo motoru je uvedeno v průkazu HV. V každém případě moc díky za rady Smíšek

#12: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: maisBydliště: Plzeň- Červený Hrádek OdeslatZaslal: Ne Úno 12, 2017 3:11 pm
    ----
Honzax3 :
Chlapi, díky za rady, motor by měl být seřízen OK, ale zkusím si s tím ještě pohrát, zkusím asi někde sehnat kompresmetr a změřit kompresi, spíš si myslím, že motor je spíš už vychozený, i podle spotřeby oleje, která je na můj vkus o něco větší, než by měla být (i když norma je až 1l/1000 km, což by tak mohlo odpovídat). A nebo seženu slušnou 12 motor a přehodím to, přerazil bych čísla, protože auto je na veteránských RZ a číslo motoru je uvedeno v průkazu HV. V každém případě moc díky za rady Smíšek

Spotřeba oleje může být jen jetými stíracími pístními kroužky
Kompresi určitě změř a ještě nezapomeeň na aspekt starého auta - dnešní nová auta jezdí se stejným výkonem lépe, protože mají komplexně menší mechanické ztráty

#13: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: MiHaBydliště: Praha 4 OdeslatZaslal: Po Úno 13, 2017 10:04 pm
    ----
ahoj,
nech to tak, jak to je, s 1089 ccm. S autem starým přes padesát let není důvod jezdit rychle a není ostuda jezdit pomalu.

#14: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: ondra440Bydliště: Výchdní Čechy OdeslatZaslal: Po Úno 13, 2017 11:11 pm
    ----
Naprosto není :-), ostatní účastníci jsou vždy ohleduplní a proto je dobré se ploužit do každého prudčího kopce na trojku...

Vůbec nejde o ostudu, pokud se chce někdo ploužit, ať si koupí předválku. Jezdit s oktávkou 60 je nesmysl, ideál je 80-85. Pokud budeš generálkovat motor, převrtal bych blok a dal 1221 hlavu. Má to jen výhody.

Svezl ses v nějaké jiné oktávce?

#15: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: Honzax3 OdeslatZaslal: Út Bře 07, 2017 4:46 pm
    ----
Čau, v jiných Oktávkách jsem se už svezl (1221 ccm), takže myslím mám srovnání, ta moje jede o poznání hůř, hlavně kopce atd. Ale co, má to dle tacho 63 tis. km (možná ve skutečnosti i víc), takže pomalu svoje za sebou, půjde do budoucna na GO. A asi to nechám převrtat na 12, protože z venku motor zůstane totožný a výhody jsou jasné - cca o 5 PS větší výkon a o 15 Nm větší krouťák (tabulkově) a hlavně ta pružnost se počítá. Tož tak na světě Smíšek

#16: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: MiHaBydliště: Praha 4 OdeslatZaslal: Út Bře 07, 2017 8:37 pm
    ----
Honzo já si nemyslím, že 63 kkm je důvodem pro to, aby motor měl malý výkon. Spíš bych se podíval na předstih, na seřízení ventilů a karburátoru, na to, jestli ti fubguje odstředivá a podtlaková regulace předstihu. Myslím si, že někde najdeš příčinu toho, proč auto jede hůř, než jiné.
Mimochodem osazení karburátoru je vymyšlené pro benzín a ne pro dnešní směs benzínu a lihu. Na dnešní palivo je potřeba směs trochu obohatit, dosáhneš toho osazením větší trysky a správnou volbu ověříš přemeřením emisí. Při správné bohatosti směsi by měl být obsah CO cca 5-6% . Já mám ve svém 1221 motoru trysku 140 namísto doporučené 125. S originální tryskou to škube a jede blbě, se stočtyřicítkou má motor krásně plynulé reakce na přidání plynu a žere cca 7,5 l/100km.

#17: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: spartakus OdeslatZaslal: Čt Bře 09, 2017 7:25 pm
    ----
To MiHa: Tak to máš hodně pěknou spotřebu. Já taky kdysi laboroval s tryskama, ale buď to bylo líné a moc to nejelo - zato spotřeba byla menší, nebo naopak motor jel jako ďas, ale spotřeba enormní. Nakonec jsem tam dal nazpět původní osazení a dosáhl tak jakéhosi kompromisu. Jak máš celkově seřízený motor?? Myslím kolik st. máš předstih, kolik ot/min. volnoběh, vůli ventilů... Jezdíš na NAT 95?

#18: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: MiHaBydliště: Praha 4 OdeslatZaslal: Čt Bře 09, 2017 7:44 pm
    ----
jezdím na N95 s benaditem, předstih nastavuju tak, že si povolím rozdělovač a za běhu motoru s ním otáčím tak, aby motor měl na volnoběh co největší otáčky. Ventily 0,15/0,20, . Volnoběžné otáčky nevím, nastavuju to od oka. Rozdělovač mám zrepasovaný (tzn. vyčištěný, zbavený rzi a nečistot a namazaný) tak, aby hladce chodila odstředivá o podtlaková regulace. V každém případě při správném seřízení musí motor snést jakoukoli manipulaci s plynem bez zakopávání, musí mít hladné přechody jako dnešní auta se vstřikováním. Při správně velké trysce musí studený motor bez sytiče zdechnout.

#19: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: Honzax3 OdeslatZaslal: Pá Bře 10, 2017 1:35 pm
    ----
No tak s tím rozdělovačem to zkusím, dává to logiku, když má motor na volnoběh největší otáčky, tak by měl běžet nejhladčeji a tím i nejlíp. Samozřejmě volnoběh doštěluju dorazovým šroubem, příp. nastavením bohatosti směsi. Vyzkouším, uvidím, dám zprávu.

#20: Re: Přestavba motoru 1100 na 1200 cm3 Autor: MiHaBydliště: Praha 4 OdeslatZaslal: So Bře 11, 2017 6:54 am
    ----
ono to platí při libovolných otáčkách, nejen na volnoběh, že při správném nastavení předstihu má motor největší otáčky. Můžeš si to vyzkoušet tak, že dorazovým šroubem si nastavíš volnoběh na řekněme 2000 otáček za minutu a zakroutíš rozdělovačem. Pokud má rozdělovač funkční regulaci předstihu, pak stačí předstih nastavit v jednom bodě.



-> Oktávky

Časy uváděny v GMT + 1 hodina

Strana 1 z 1